Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi i Oddziałami Dwujęzycznymi nr 211 im. Janusza Korczaka w Warszawie

Wykaz lektur

Wykaz lektur

Rozporządzenie zmieniające wykaz lektur od 1 września 2021 roku: Rozporządzenie_podstawa_programowa_kształcenia_ogólnego_szkoła_podstawowa_i_branżowa_szkoła_I_stopnia

Rok szkolny 2020/21

Lista lektur ośmioklasowej szkoły podstawowej

I etap edukacyjny (klasy I – III)

Hans Christian Andersen – Baśnie (do wyboru);
Justyna Bednarek – Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych);
Jan Brzechwa – wiersze ze zbioru Brzechwa dzieciom;
Alina i Czesław Centkiewicz – Zaczarowana zagroda;
Waldemar Cichoń – Cukierku, ty łobuzie!;
Agnieszka Fraczek – Rany Julek. O tym jak Julian Tuwim został poetą;
Mira Jaworczakowa – Oto jest Kasia;
Grzegorz Kasdepke – Detektyw Pozytywka;
Leszek Kołakowski – Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?;
Barbara Kosmowska –Dziewczynka z parku;
Maria Kruger Karolcia;
Astrid Lindgren – Dzieci z Bullerbyn;
Hugh Lofting – Doktor Dolittle i jego zwierzęta;
Marcin Pałasz – Sposób na Elfa;
Joanna Papuzińska – Asiunia;
Danuta Parlak – Kapelusz Pani Wrony;
Roman Pisarski – O psie, który jeździł koleją;
Janina Porazińska – Pamiętnik Czarnego Noska;
Maria Terlikowska – Drzewo do samego nieba;
Julian Tuwim – Wiersze dla dzieci;
Barbara Tylicka O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśniach i legendach;
Danuta Wawiłow – Najpiękniejsze wiersze;
Łukasz Wierzbicki – Afryka Kazika;
Łukasz Wierzbicki – Dziadek i niedźwiadek.

II etap edukacyjny (klasy IV – VI)

Lektury obowiązkowe:

Jan Brzechwa – Akademia pana Kleksa;
Janusz Christa – Kajko i Kokosz. Szkoła latania, komiks;
Rene Gościnny i Jean-Jacquesa Sempe – Mikołajek (wybór opowiadań);
Rafał Kosik – Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi;
Ignacy Krasicki – wybrane bajki;
Clive Staples Lewis – Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa;
Adam Mickiewicz – Powrót taty, Pani Twardowska, Pan Tadeusz (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego);
Ferenc Molnar – Chłopcy z Placu Broni;
Bolesław Prus – Katarynka;
Juliusz Słowacki – W pamiętniku Zofii Bobrówny;
John Ronald Reuel Tolkien – Hobbit, czyli tam i z powrotem;
Henryk Sienkiewicz – W pustyni i w puszczy;
Józef Wybicki – Mazurek Dąbrowskiego;
wybrane mity greckie (w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, Syzyfie, Demeter i Korze, Dedalu i Ikarze, Heraklesie, Tezeuszu i Ariadnie, Orfeuszu i Eurydyce);
Biblia (stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, miłosiernym Samarytaninie);
wybrane podania i legendy polskie (w tym o Lechu, Piaście, Kraku i Wandzie);
wybrane baśnie polskie i europejskie (w tym Kopciuszek Charlesa Perraulta i Bajka o rybaku i rybce Aleksandra Puszkina);
wybrane wiersze Władysława Bełzy, Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Mickiewicza, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Słowackiego, Leopolda Staffa, Tuwima, ks. Jana Twardowskiego oraz pieśni i piosenki patriotyczne.

Lektury uzupełniające (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym), na przykład:

Adama Bahdaj – Kapelusz za 100 tysięcy;
Frances Hodgson Burnett – Tajemniczy ogród, lub inna powieść;
Lewis Carroll – Alicja w Krainie Czarów;
Aleksandr Dumas – Trzej muszkieterowie;
Olaf Fritsche – Skarb Troi;
Joseph Rudyard Kipling – Księga dżungli;
Janusz Korczak – Król Maciuś Pierwszy;
Marcin Kozioł – Skrzynia Władcy Piorunów;
Selma Lagerlof – Cudowna podróż;
Stanisław Lem – Cyberiada (fragmenty);
wybrana powieść Kornela Makuszyńskiego;
Andrzej Maleszka – Magiczne drzewo;
Karol May – Winnetou;
Lucy Maud Montgomery – Ania z Zielonego Wzgórza;
wybrana powieść Małgorzaty Musierowicz
Ewa Nowak – Pajączek na rowerze;
Edmund Niziurski – Sposób na Alcybiadesa;
Sat-Okh – Biały Mustang;
Henryk Sienkiewicz – Janko Muzykant;
wybrana powieść Alfreda Szklarskiego;
Mark Twain – Przygody Tomka Sawyera;
wybrane pozycje z serii „Nazywam się…” (np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Curie-Skłodowska, Jan Paweł II i in.) oraz inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela.

II etap edukacyjny (klasy VII – VIII)

Lektury obowiązkowe:

Charles Dickens – Opowieść wigilijna;
Aleksander Fredro – Zemsta;
wybór fraszek, pieśni i trenów (w tym tren I, V, VII, VIII) Jana Kochanowskiego,
Aleksander Kamiński – Kamienie na szaniec;
Ignacy Krasicki – Żona modna;
Adam Mickiewicz – Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, II część Dziadów, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie, Pan Tadeusz (całość);
Antoine de Saint-Exupery – Mały Książę;
Henryk Sienkiewicz – Quo vadis i Latarnik;
Juliusz Słowacki – Balladyna;
Stefan Żeromski – Syzyfowe prace;
Sławomir Mrożek – Artysta;
Melchior Wańkowicz – Ziele na kraterze (fragmenty), Tędy i owędy (wybrany reportaż);
wybrane wiersze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Norwida, Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.

Lektury uzupełniające (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym), na przykład:

Miron Białoszewski – Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty);
Wybrana powieść kryminalna Agathy Christie;
Arkady Fiedler – Dywizjon 303;
Ernest Hemingway – Stary człowiek i morze;
Barbara Kosmowska – Pozłacana rybka;
Jan Paweł II – Przekroczyć próg nadziei (fragmenty);
Nancy H. Kleinbaum – Stowarzyszenie Umarłych Poetów;
Henryk Sienkiewicz – Krzyżacy;
Eric – Emmanuel Schmitt – Oskar i pani Róża;
Melchior Wańkowicz – Monte Cassino (fragmenty);
Karolina Lanckorońska – Wspomnienia wojenne 22 IX 1939 – 5 IV 1945 (fragmenty) lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże.

Skip to content