Projekt „Naprawmy naszą przyszłość”
w ramach Akredytacji Erasmus plus
1/09/2023 – 31/08/2025
Rok szkolny 2023/24 | |
Obserwacja pracy | 1 nauczyciel |
Lato 2024 | |
Dwutygodniowy kurs językowy | 4 nauczycieli |
Jednotygodniowy kurs metodyczny | 3 nauczycieli |
Rok szkolny 2024/25 | |
Mobilność długoterminowa | 3 uczniów |
Mobilność krótkoterminowa – Portugalia | 7 uczniów + 2 nauczycieli |
Wizyta partnerska w Polsce | 28 uczniów + 10 nauczycieli |
Obserwacja pracy | 1 nauczyciel |
Link do strony internetowej projektu: https://sites.google.com/view/akredytacjaerasmusplus/projekt-naprawmy-nasz%C4%85-przysz%C5%82o%C5%9B%C4%87?authuser=0
Głównym celami projektu jest zwiększenie świadomości ekologicznej u uczniów oraz podniesienie kompetencji kadry w zakresie edukacji ekologicznej i pracy z uczniem zdolnym oraz kształtowania umiejętności miękkich, emocjonalnych i społecznych dziecka, jak również podniesienie jakości nauczania przedmiotów w tym nauczanych dwujęzycznie, szukanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych i metodycznych.
Działania jesienne
Mobilność grupowa w Polsce
Temat: Zanieczyszczenie powietrza
6-11 października 2024
28 uczniów i 10 nauczycieli z Cypru, Francji, Hiszpanii i Portugalii
0d 6 do 11 października 2024 roku nasza szkoła gościła uczestników programu mobilności studenckiej Erasmus+ poświęconego problemowi zanieczyszczenia powietrza i jego przyczynom. Program obejmował wizytę w Bełchatowie, jednej z największych kopalni węgla w Europie, oraz w Łodzi, mieście postindustrialnym, co pozwoliło uczestnikom lepiej zrozumieć wyzwania środowiskowe w tych regionach.
Uczniowie wspólnie realizowali różnorodne projekty, w tym projektowanie terenów zielonych dla miast, stworzenie eko-muralu podnoszącego świadomość na temat zanieczyszczenia powietrza oraz opracowanie międzynarodowego konceptu biznesowego skupionego na ekologicznych rozwiązaniach dla poprawy jakości powietrza.
Te działania łączyły praktyczną naukę z kreatywnym podejściem do rozwiązywania problemów, zachęcając uczestników do krytycznego myślenia o zrównoważonym rozwoju miast. Program mobilności promował współpracę międzynarodową i zainspirował uczestników do działania na rzecz czystszej i bardziej zielonej przyszłości w ich własnych społecznościach.
Podczas mobilności uczniowie:
- Zaprezentowali przygotowane prezentacje o stanie powietrza w krajach partnerskich.
- Udali się na wycieczkę do Bełchatowa, aby zapoznać się z metodami wydobycia węgla brunatnego i ich wpływem na środowisko.
- Odwiedzili Łódź – miasto postindustrialne – aby poznać historię miasta i wpływ przemysłu na jego rozwój.
- Realizowali projekt „Ekobiznes” – prezentację ekoproduktów stworzonych przez międzynarodowe firmy, mających na celu zwalczanie zanieczyszczenia powietrza.
- W ramach projektu „Greenspace for my city” zaprojektowali zieloną przestrzeń dla wybranego miasta partnerskiego.
Project „Greenspace for my city”
- Zaprojektowali ekomural prezentujący cele naszego projektu.
PROJEKT EKOBIZNES
W ramach mobilności Erasmus+ studenci wzięli udział w projekcie Ekobiznesu, mającym na celu rozwijanie kreatywności i pracy zespołowej w walce ze zanieczyszczeniem powietrza. Pracując w międzynarodowych grupach, stworzyli firmy ekologiczne z unikalnymi nazwami i logo, które odzwierciedlały ich misję walki z zanieczyszczeniem powietrza. Każda grupa zaprojektowała innowacyjny i praktyczny produkt lub usługę, które wykorzystywały materiały z recyklingu i spełniały określone kryteria kreatywności oraz zrównoważonego rozwoju. Członkowie zespołów stworzyli szczegółowe profile, w tym swoje role, zdjęcia i opisy, aby odwzorować rzeczywiste struktury firm. Projekt zakończył się prezentacjami wizualnymi, które zaprezentowały firmy, projekty oraz uzasadnienia, jak ich rozwiązania skutecznie odpowiadały na wyzwania związane z zanieczyszczeniem powietrza.
EFEKTY:
Firma: Smog Slayer
Produkt: Farba oczyszczająca powietrze
- Opis:
- Nasz produkt to lakier samochodowy, który pochłania zanieczyszczenia powietrza dzięki nowej technologii farb pochłaniających smog
- Z uwagi na to, że znajduje się na całej powierzchni samochodu, pochłania nie tylko spaliny wychodzące z rury wydechowej, jak normalny filtr, ale także zanieczyszczenia spowodowane transportem, spalaniem paliw, przemysłem chemicznym, energetyką i wieloma innymi źródłami zanieczyszczeń
- Lakier może również nadać samochodowi (lub innym środkom transportu) zapach. Można wybrać spośród kilku różnych opcji: wanilia, truskawka, jabłko i cynamon, świeże powietrze oraz słodki zapach
- Oczywiście, nasz lakier dostępny jest w wielu różnych kolorach – od odcieni niebieskiego, zieleni i fioletu, po żółty, czerwony, różowy, pomarańczowy i wiele innych
Jak to możliwe, że nasz lakier ma tak wiele możliwości personalizacji? Odpowiedź jest prosta
– nasz lakier wykonywany jest na zamówienie
Firma: Arbol Depotaminate
Produkt: Bryloczek z nasionami drzewa
- Opis:
Nasz produkt to breloczek wykonany z 95% plastiku z recyklingu, który zawiera nasiona drzewa Paulowni nazywanym drzewem magicznym, ponieważ jej ogromne liście absorbują duże ilości dwutlenku węgla i wyzwalają wiele tlenu do atmosfery.
Firma: AirPure Technologies
Produkt: WÓZEK DZIECIĘCY OCZYSZCZAJĄCY POWIETRZE
OPIS: Wózek nie tylko chroni przed deszczem i wiatrem, ale zawiera specjalne filtry oczyszczające powietrze.
PROJEKT „ZIELONA PRZESTRZEN DLA NASZEGO MIASTA”
Kolejnym ważnym punktem mobilności Erasmus+ był projekt „Zielona Przestrzeń dla Naszego Miasta”, który wyzwał studentów do wyobrażenia sobie bardziej zrównoważonych i inkluzyjnych środowisk miejskich. Uczestnicy pracowali w grupach, projektując nowe tereny zielone lub poprawiając istniejące, koncentrując się na dostępności, zrównoważoności i atrakcyjności dla różnych grup wiekowych. Czerpali inspirację z własnych doświadczeń i wiedzy o środowisku, aby zaproponować kreatywne rozwiązania, które promują zaangażowanie społeczności i bioróżnorodność. Projekt zachęcał studentów do krytycznego myślenia o roli terenów zielonych w poprawie życia miejskiego i walce z wyzwaniami ekologicznymi. Końcowe prezentacje zaprezentowały innowacyjne projekty i praktyczne pomysły na ulepszenie terenów zielonych w ich miastach.
Film podsumowujący wizytę w Polsce:
https://www.youtube.com/watch?v=cF4x43Tyj7o
Mobilność długoterminowa z Portugalią
7/11-14/12/2024
Mikołaj – Afonso
Mikołaj spędził w Portugalii 5 tygodni, które okazały się dla niego niezapomnianym doświadczeniem. Czas ten minął bardzo szybko, ale był pełen nowych wrażeń i nauki. Mikołaj nie tylko zaprzyjaźnił się z uczniami portugalskimi, ale także miał okazję nauczyć się podstaw języka portugalskiego, co pozwoliło mu lepiej zrozumieć kulturę i codzienne życie mieszkańców. Dzięki wielu wspólnym zajęciom i wymianie doświadczeń, poznał tradycje, jedzenie i zwyczaje tego pięknego kraju. Choć 5 tygodni to stosunkowo krótki czas, to był to okres, który pozostawił w nim trwały ślad i na pewno będzie go wspominał z uśmiechem.
„Uważam, że warto pojechać na wymianę z programem Erasmus, ponieważ w ten sposób poznajesz codzienne życie mieszkańców danego kraju. Gdy pojedziesz z rodzicami na wakacje nie doświadczysz tego samego uczucia. Podczas wymiany poznałem wiele wspaniałych ludzi z którymi utrzymuję kontakt do dziś. Spróbowałem także tradycyjnego jedzenia i odwiedziłem wiele ciekawych miejsc m. in. Lizbonę, Fatimę i Nazaré. Jestem pewien, że w przyszłości też się zdecyduję na tego rodzaju mobilność.” – Mikołaj
Projekt kończący: Projekt Portugal LTM
Mobilność długoterminowa z Francją
Odessa – Michalina oraz Jules – Anton
Polska – 5/11-7/12/2024
Francja – 9/01-9/03/2025
W październiku i listopadzie 2024 roku mieliśmy niezwykłą okazję gościć w naszej szkole dwójkę uczniów z Francji – Julesa i Odessę ze szkoły w Mérignac. Przyjechali oni do Polski w ramach programu wymiany międzynarodowej i przez dwa miesiące mieszkali w polskich rodzinach, Michaliny i Antona. Był to czas pełen nauki, wymiany doświadczeń i wzajemnego poznawania się.
Jules i Odessa mieli możliwość uczęszczać na zajęcia w naszej szkole, gdzie zapoznawali się z polskim systemem edukacji oraz rozwijali swoje umiejętności językowe. Oboje bardzo szybko wczuli się w szkolne życie i zyskali sympatię rówieśników. Udział w lekcjach, warsztatach oraz szkolnych wydarzeniach pozwolił im lepiej zrozumieć polską kulturę i codzienność.
Jednak nauka to nie wszystko! W czasie wolnym Jules i Odessa mieli okazję odkrywać uroki naszego kraju. Razem z rodzinami goszczącymi zwiedzili m.in. Kraków, Warszawę oraz malownicze zakątki naszego regionu. To wszystko sprawiło, że Jules i Odessa mogli doświadczyć polskiej gościnności i dowiedzieć się więcej o naszej historii i tradycjach.
Projekt kończący wymianę
W ramach projektu uczniowie mieli za zadanie założyć firmę ekologiczną, która stworzy produkt rozwiązujący jedno z wybranych problemów ekologicznych, takich jak zanieczyszczenie powietrza, utrata bioróżnorodności, zmiany klimatyczne czy marnowanie żywności. Produkty musiały być kreatywne, innowacyjne, wykonalne i praktyczne. Uczestnicy stworzyli firmę z unikalną nazwą i logo, a także opracowali profile członków zespołu, w tym ich imiona, stanowiska, zdjęcia i krótkie opisy. Kolejnym krokiem było zaprojektowanie produktu oraz stworzenie prototypu z wykorzystaniem materiałów z recyklingu, co miało na celu wykazanie praktycznego zastosowania ekologicznych rozwiązań. Na końcu przygotowano uzasadnienie, dlaczego dany produkt spełniał wszystkie wymagane kryteria, wykazując jego pozytywny wpływ na środowisko.
Obserwacja pracy
Ourem, Portugalia
25/11-29/11/2024
W listopadzie 2024 pani Olena Sharko wyjechała na obserwację pracy do Portugalii w ramach projektu Erasmus plus: „Naprawmy naszą przyszłość”.
Oto plan mobilności:
Zagraniczne kursy językowe i metodyczne
Lato 2024
Kurs językowy „Intensive English”
1/07-12/07/2024 oraz 5/08-16/08/2024
Dublin, Irlandia
Podczas dwutygodniowego kursu językowego w Irlandii, dwójka naszych nauczycieli, Katarzyna Grzymała-Martofel oraz Danuta Stańczykowska, doskonaliła swoje umiejętności w zakresie pisania, czytania, słuchania oraz mówienia po angielsku. Zajęcia często odbywały się w małych grupach, co umożliwiało prowadzenie konwersacji, tworzenie projektów, udział w grach edukacyjnych oraz rozwiązywanie quizów. Nauczyciele pogłębiali również swoją wiedzę z gramatyki angielskiej i poszerzali zasób słownictwa. Dodatkowo, mieli okazję praktycznie wykorzystać nowe umiejętności, zwiedzając Dublin i inne interesujące miejsca w Irlandii. Była to również doskonała okazja do poznania kultury i zwyczajów zarówno Irlandii, jak i innych krajów. Czas spędzony w Dublinie okazał się wartościowym i niezapomnianym przeżyciem.
Kurs metodyczny „Student-Centered Classroom”
24/06-29/06/2024
Split, Chorwacja
W dniach 24/06-29/06/2024 pani Olena Sharko uczestniczyła w kursie „Student-Centered Classroom: Teachers as Promoters of Active Learning” , który odbywał się w chorwackim Splicie. Kurs był przeznaczony dla nauczycieli, którzy chcieli dowiedzieć się więcej o zarządzaniu efektywną i nowoczesną klasą, która zachęca do uczestnictwa i zaangażowanej nauki przy użyciu najnowszych technik.
Metoda skoncentrowana na uczniu skupia się na jego potrzebach i zainteresowaniach. Podejście to zachęca uczniów do aktywnego uczestnictwa w nauce poprzez ustalanie celów, opracowywanie strategii i bazującej na postępach w nauce. mają za zadanie dbać o autonomię ucznia, jak i ich współpracę. Pomaga również rozwijać pamięć krótko- i długotrwałą, krytyczne myślenie, umiejętności rozwiązywania problemów, pewność siebie i motywację.
Kurs metodyczny “CLIL and PBL to Improve Student Engagement
24/06-29/06/2024
Barcelona, Hiszpania
W dniach od 24 do 29 czerwca 2024 roku w Barcelonie odbył się sześciodniowy kurs metodyczny realizowany w ramach programu Erasmus Plus o nazwie „CLIL and PBL to Improve Student Engagement”. W szkoleniu uczestniczyli nauczyciele z Niemiec, Węgier, Holandii, Portugalii, Grecji i Bułgarii oraz dwójka naszych nauczycieli – Dominika Łuniewska i Sebastian Tasakowski. Ze względu na grupę docelową uczestników zajęcia odbywały się w języku angielskim.
Podczas zajęć omawiano kwestie dotyczące zastosowania CLIL i PBL na zajęciach w szkole, a także zaznajomiono uczestników z rozmaitymi aplikacjami i stronami internetowymi urozmaicającymi lekcje języka obcego. Duży nacisk położono na wykorzystywanie różnych aplikacji w procesie nauczania. Przykład tego typu aktywności stanowiło użycie programu „Goosechase” w Narodowym Muzeum Sztuki Katalonii [(hiszp. Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC)], który umożliwia stworzenie interaktywnych lekcji, dzięki którym wizyty w placówkach kulturalnych będą dla uczniów bardziej interesujące i inspirujące. Partycypacja w szkoleniu umożliwiła nam skonfrontowanie własnych kompetencji metodycznych i ich rozwinięcie poprzez zastosowanie różnorodnych narzędzi pracy na zajęciach w szkole, kontakt z żywym językiem angielskim, wymianę doświadczeń z nauczycielami z innych krajów Europy, a także stanowiło okazję do poznania kultury, historii i tradycji Barcelony oraz Katalonii.
Kurs językowy “English Language Development for Teachers and Staff working in Education “
8/07—19/07/2024
Pembroke, Malta
W dniach 8-19.07.2024 dwóch naszych nauczycieli Lidia Utrat-Mielecka i Angelika Pindelska odbyły kurs języka angielskiego na Malcie w ramach programu Erasmus +. Było to niesamowite doświadczenie, które pozwoliło poznać kulturę innych krajów, wymienić się doświadczeniami i otworzyć się na komunikację w innym języku. Nasze Panie wróciły do Polski z nowymi pomysłami na zajęcia, którymi się chętnie podzielą z uczniami i kadrą.
ISLANDIA
3-10 LUTEGO 2024
Na początku lutego dwóch nauczycieli z naszej szkoły wyjechało na obserwację pracy na Islandię w ramach dwóch projektów Erasmus plus: “Zdolni w projekcie” oraz “Naprawmy naszą przyszłość”.
PLAN MOBILNOŚCI
Reykjavik, Islandia
Podsumowanie pobytu
Film z YouTube: