Projekt „Naprawmy naszą przyszłość”

w ramach Akredytacji Erasmus plus

1/09/2023 – 31/08/2025

Rok szkolny 2023/24
Obserwacja pracy1 nauczyciel
Lato 2024
Dwutygodniowy kurs językowy4 nauczycieli
Jednotygodniowy kurs metodyczny3 nauczycieli
Rok szkolny 2024/25
Mobilność długoterminowa3 uczniów
Mobilność krótkoterminowa – Portugalia7 uczniów + 2 nauczycieli
Wizyta partnerska w Polsce28 uczniów + 10 nauczycieli
Obserwacja pracy1 nauczyciel

Link do strony internetowej projektu: https://sites.google.com/view/akredytacjaerasmusplus/projekt-naprawmy-nasz%C4%85-przysz%C5%82o%C5%9B%C4%87?authuser=0

Głównym celami projektu jest zwiększenie świadomości ekologicznej u uczniów oraz podniesienie kompetencji kadry w zakresie edukacji ekologicznej i pracy z uczniem zdolnym oraz kształtowania umiejętności miękkich, emocjonalnych i społecznych dziecka, jak również podniesienie jakości nauczania przedmiotów w tym nauczanych dwujęzycznie, szukanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych i metodycznych.

Działania jesienne

Mobilność grupowa w Polsce

Temat: Zanieczyszczenie powietrza

6-11 października 2024

28 uczniów i 10 nauczycieli z Cypru, Francji, Hiszpanii i Portugalii

0d 6 do 11 października 2024 roku nasza szkoła gościła uczestników programu mobilności studenckiej Erasmus+ poświęconego problemowi zanieczyszczenia powietrza i jego przyczynom. Program obejmował wizytę w Bełchatowie, jednej z największych kopalni węgla w Europie, oraz w Łodzi, mieście postindustrialnym, co pozwoliło uczestnikom lepiej zrozumieć wyzwania środowiskowe w tych regionach.

Uczniowie wspólnie realizowali różnorodne projekty, w tym projektowanie terenów zielonych dla miast, stworzenie eko-muralu podnoszącego świadomość na temat zanieczyszczenia powietrza oraz opracowanie międzynarodowego konceptu biznesowego skupionego na ekologicznych rozwiązaniach dla poprawy jakości powietrza.

Te działania łączyły praktyczną naukę z kreatywnym podejściem do rozwiązywania problemów, zachęcając uczestników do krytycznego myślenia o zrównoważonym rozwoju miast. Program mobilności promował współpracę międzynarodową i zainspirował uczestników do działania na rzecz czystszej i bardziej zielonej przyszłości w ich własnych społecznościach.

Podczas mobilności uczniowie:

  • Zaprezentowali przygotowane prezentacje o stanie powietrza w krajach partnerskich.

Air pollution in Poland

  • Udali się na wycieczkę do Bełchatowa, aby zapoznać się z metodami wydobycia węgla brunatnego i ich wpływem na środowisko.
  • Odwiedzili Łódź – miasto postindustrialne – aby poznać historię miasta i wpływ przemysłu na jego rozwój.
  • Realizowali projekt „Ekobiznes” – prezentację ekoproduktów stworzonych przez międzynarodowe firmy, mających na celu zwalczanie zanieczyszczenia powietrza.
  • W ramach projektu „Greenspace for my city” zaprojektowali zieloną przestrzeń dla wybranego miasta partnerskiego.

Project „Greenspace for my city”

  • Zaprojektowali ekomural prezentujący cele naszego projektu.

 

PROJEKT EKOBIZNES

W ramach mobilności Erasmus+ studenci wzięli udział w projekcie Ekobiznesu, mającym na celu rozwijanie kreatywności i pracy zespołowej w walce ze zanieczyszczeniem powietrza. Pracując w międzynarodowych grupach, stworzyli firmy ekologiczne z unikalnymi nazwami i logo, które odzwierciedlały ich misję walki z zanieczyszczeniem powietrza. Każda grupa zaprojektowała innowacyjny i praktyczny produkt lub usługę, które wykorzystywały materiały z recyklingu i spełniały określone kryteria kreatywności oraz zrównoważonego rozwoju. Członkowie zespołów stworzyli szczegółowe profile, w tym swoje role, zdjęcia i opisy, aby odwzorować rzeczywiste struktury firm. Projekt zakończył się prezentacjami wizualnymi, które zaprezentowały firmy, projekty oraz uzasadnienia, jak ich rozwiązania skutecznie odpowiadały na wyzwania związane z zanieczyszczeniem powietrza.

EFEKTY:

Firma: Smog Slayer

Produkt: Farba oczyszczająca powietrze

  • Opis:
  • Nasz produkt to lakier samochodowy, który pochłania zanieczyszczenia powietrza dzięki nowej technologii farb pochłaniających smog
  • Z uwagi na to, że znajduje się na całej powierzchni samochodu, pochłania nie tylko spaliny wychodzące z rury wydechowej, jak normalny filtr, ale także zanieczyszczenia spowodowane transportem, spalaniem paliw, przemysłem chemicznym, energetyką i wieloma innymi źródłami zanieczyszczeń
  • Lakier może również nadać samochodowi (lub innym środkom transportu) zapach. Można wybrać spośród kilku różnych opcji: wanilia, truskawka, jabłko i cynamon, świeże powietrze oraz słodki zapach
  • Oczywiście, nasz lakier dostępny jest w wielu różnych kolorach – od odcieni niebieskiego, zieleni i fioletu, po żółty, czerwony, różowy, pomarańczowy i wiele innych

Jak to możliwe, że nasz lakier ma tak wiele możliwości personalizacji? Odpowiedź jest prosta
– nasz lakier wykonywany jest na zamówienie

Firma: Arbol Depotaminate

Produkt: Bryloczek z nasionami drzewa

  • Opis:

Nasz produkt to breloczek wykonany z 95% plastiku z recyklingu, który zawiera nasiona drzewa Paulowni nazywanym drzewem magicznym, ponieważ jej ogromne liście absorbują duże ilości dwutlenku węgla i wyzwalają wiele tlenu do atmosfery.

Firma: AirPure Technologies 

Produkt: WÓZEK DZIECIĘCY OCZYSZCZAJĄCY POWIETRZE

OPIS: Wózek nie tylko chroni przed deszczem i wiatrem, ale zawiera specjalne filtry oczyszczające powietrze.

PROJEKT „ZIELONA PRZESTRZEN DLA NASZEGO MIASTA”

Kolejnym ważnym punktem mobilności Erasmus+ był projekt „Zielona Przestrzeń dla Naszego Miasta”, który wyzwał studentów do wyobrażenia sobie bardziej zrównoważonych i inkluzyjnych środowisk miejskich. Uczestnicy pracowali w grupach, projektując nowe tereny zielone lub poprawiając istniejące, koncentrując się na dostępności, zrównoważoności i atrakcyjności dla różnych grup wiekowych. Czerpali inspirację z własnych doświadczeń i wiedzy o środowisku, aby zaproponować kreatywne rozwiązania, które promują zaangażowanie społeczności i bioróżnorodność. Projekt zachęcał studentów do krytycznego myślenia o roli terenów zielonych w poprawie życia miejskiego i walce z wyzwaniami ekologicznymi. Końcowe prezentacje zaprezentowały innowacyjne projekty i praktyczne pomysły na ulepszenie terenów zielonych w ich miastach.

https://www.youtube.com/watch?v=cF4x43Tyj7o

 

Mobilność długoterminowa z Portugalią

7/11-14/12/2024

Mikołaj – Afonso

Mikołaj spędził w Portugalii 5 tygodni, które okazały się dla niego niezapomnianym doświadczeniem. Czas ten minął bardzo szybko, ale był pełen nowych wrażeń i nauki. Mikołaj nie tylko zaprzyjaźnił się z uczniami portugalskimi, ale także miał okazję nauczyć się podstaw języka portugalskiego, co pozwoliło mu lepiej zrozumieć kulturę i codzienne życie mieszkańców. Dzięki wielu wspólnym zajęciom i wymianie doświadczeń, poznał tradycje, jedzenie i zwyczaje tego pięknego kraju. Choć 5 tygodni to stosunkowo krótki czas, to był to okres, który pozostawił w nim trwały ślad i na pewno będzie go wspominał z uśmiechem.

„Uważam, że warto pojechać na wymianę z programem Erasmus, ponieważ w ten sposób poznajesz codzienne życie mieszkańców danego kraju. Gdy pojedziesz z rodzicami na wakacje nie doświadczysz tego samego uczucia. Podczas wymiany poznałem wiele wspaniałych ludzi z którymi utrzymuję kontakt do dziś. Spróbowałem także tradycyjnego jedzenia i odwiedziłem wiele ciekawych miejsc m. in. Lizbonę, Fatimę i Nazaré. Jestem pewien, że w przyszłości też się zdecyduję na tego rodzaju mobilność.” – Mikołaj

Projekt kończący: Projekt Portugal LTM

Mobilność długoterminowa z Francją

Odessa – Michalina oraz Jules – Anton

Polska – 5/11-7/12/2024

Francja – 9/01-9/03/2025

W październiku i listopadzie 2024 roku mieliśmy niezwykłą okazję gościć w naszej szkole dwójkę uczniów z Francji – Julesa i Odessę ze szkoły w Mérignac. Przyjechali oni do Polski w ramach programu wymiany międzynarodowej i przez dwa miesiące mieszkali w polskich rodzinach, Michaliny i Antona. Był to czas pełen nauki, wymiany doświadczeń i wzajemnego poznawania się.

Jules i Odessa mieli możliwość uczęszczać na zajęcia w naszej szkole, gdzie zapoznawali się z polskim systemem edukacji oraz rozwijali swoje umiejętności językowe. Oboje bardzo szybko wczuli się w szkolne życie i zyskali sympatię rówieśników. Udział w lekcjach, warsztatach oraz szkolnych wydarzeniach pozwolił im lepiej zrozumieć polską kulturę i codzienność.

Jednak nauka to nie wszystko! W czasie wolnym Jules i Odessa mieli okazję odkrywać uroki naszego kraju. Razem z rodzinami goszczącymi zwiedzili m.in. Kraków, Warszawę oraz malownicze zakątki naszego regionu. To wszystko sprawiło, że Jules i Odessa mogli doświadczyć polskiej gościnności i dowiedzieć się więcej o naszej historii i tradycjach.

Projekt kończący wymianę

W ramach projektu uczniowie mieli za zadanie założyć firmę ekologiczną, która stworzy produkt rozwiązujący jedno z wybranych problemów ekologicznych, takich jak zanieczyszczenie powietrza, utrata bioróżnorodności, zmiany klimatyczne czy marnowanie żywności. Produkty musiały być kreatywne, innowacyjne, wykonalne i praktyczne. Uczestnicy stworzyli firmę z unikalną nazwą i logo, a także opracowali profile członków zespołu, w tym ich imiona, stanowiska, zdjęcia i krótkie opisy. Kolejnym krokiem było zaprojektowanie produktu oraz stworzenie prototypu z wykorzystaniem materiałów z recyklingu, co miało na celu wykazanie praktycznego zastosowania ekologicznych rozwiązań. Na końcu przygotowano uzasadnienie, dlaczego dany produkt spełniał wszystkie wymagane kryteria, wykazując jego pozytywny wpływ na środowisko.

Eco Company Poland LTM

Obserwacja pracy      

Ourem, Portugalia 

25/11-29/11/2024

W listopadzie 2024 pani Olena Sharko wyjechała na obserwację pracy do Portugalii w ramach projektu Erasmus plus: „Naprawmy naszą przyszłość”.

Oto plan mobilności:


Zagraniczne kursy językowe i metodyczne

Lato 2024

Kurs językowy „Intensive English”

1/07-12/07/2024 oraz 5/08-16/08/2024

Dublin, Irlandia

Podczas dwutygodniowego kursu językowego w Irlandii, dwójka naszych nauczycieli, Katarzyna Grzymała-Martofel oraz Danuta Stańczykowska, doskonaliła swoje umiejętności w zakresie pisania, czytania, słuchania oraz mówienia po angielsku. Zajęcia często odbywały się w małych grupach, co umożliwiało prowadzenie konwersacji, tworzenie projektów, udział w grach edukacyjnych oraz rozwiązywanie quizów. Nauczyciele pogłębiali również swoją wiedzę z gramatyki angielskiej i poszerzali zasób słownictwa. Dodatkowo, mieli okazję praktycznie wykorzystać nowe umiejętności, zwiedzając Dublin i inne interesujące miejsca w Irlandii. Była to również doskonała okazja do poznania kultury i zwyczajów zarówno Irlandii, jak i innych krajów. Czas spędzony w Dublinie okazał się wartościowym i niezapomnianym przeżyciem.

Kurs metodyczny „Student-Centered Classroom”

24/06-29/06/2024

Split, Chorwacja

W dniach 24/06-29/06/2024 pani Olena Sharko uczestniczyła w kursie „Student-Centered Classroom: Teachers as Promoters of Active Learning” , który  odbywał się w chorwackim Splicie. Kurs był przeznaczony dla nauczycieli, którzy chcieli dowiedzieć się więcej o zarządzaniu efektywną i nowoczesną klasą, która zachęca do uczestnictwa i zaangażowanej nauki przy użyciu najnowszych technik.

Metoda skoncentrowana na uczniu skupia się na jego potrzebach i zainteresowaniach. Podejście to zachęca uczniów do aktywnego uczestnictwa w nauce poprzez ustalanie celów, opracowywanie strategii i bazującej na postępach w nauce. mają za zadanie dbać o autonomię ucznia, jak i ich współpracę. Pomaga również rozwijać pamięć krótko- i długotrwałą, krytyczne myślenie, umiejętności rozwiązywania problemów, pewność siebie i motywację.

Kurs metodyczny  “CLIL and PBL to Improve Student Engagement

24/06-29/06/2024  

Barcelona, Hiszpania   

W dniach od 24 do 29 czerwca 2024 roku w Barcelonie odbył się sześciodniowy kurs metodyczny realizowany w ramach programu Erasmus Plus o nazwie „CLIL and PBL to Improve Student Engagement”. W szkoleniu uczestniczyli nauczyciele z Niemiec, Węgier, Holandii, Portugalii, Grecji i Bułgarii oraz dwójka naszych nauczycieli – Dominika Łuniewska i Sebastian Tasakowski. Ze względu na grupę docelową uczestników zajęcia odbywały się w języku angielskim.

Podczas zajęć omawiano kwestie dotyczące zastosowania CLIL i PBL na zajęciach w szkole, a także zaznajomiono uczestników z rozmaitymi aplikacjami i stronami internetowymi urozmaicającymi lekcje języka obcego. Duży nacisk położono na wykorzystywanie różnych aplikacji w procesie nauczania. Przykład tego typu aktywności stanowiło użycie programu „Goosechase” w Narodowym Muzeum Sztuki Katalonii [(hiszp. Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC)], który umożliwia stworzenie interaktywnych lekcji, dzięki którym wizyty w placówkach kulturalnych będą dla uczniów bardziej interesujące i inspirujące. Partycypacja w szkoleniu umożliwiła nam skonfrontowanie własnych kompetencji metodycznych i ich rozwinięcie poprzez zastosowanie różnorodnych narzędzi pracy na zajęciach w szkole, kontakt z żywym językiem angielskim, wymianę doświadczeń z nauczycielami z innych krajów Europy, a także stanowiło okazję do poznania kultury, historii i tradycji Barcelony oraz Katalonii.

Kurs językowy “English Language Development for Teachers and Staff working in Education “      

8/07—19/07/2024

Pembroke, Malta

W dniach 8-19.07.2024 dwóch naszych nauczycieli Lidia Utrat-Mielecka i Angelika Pindelska odbyły kurs języka angielskiego na Malcie w ramach programu Erasmus +. Było to niesamowite doświadczenie, które pozwoliło poznać kulturę innych krajów, wymienić się doświadczeniami i otworzyć się na komunikację w innym języku. Nasze Panie wróciły do Polski z nowymi pomysłami na zajęcia, którymi się chętnie podzielą z uczniami i kadrą.

 

ISLANDIA

3-10 LUTEGO 2024

Na początku lutego dwóch nauczycieli z naszej szkoły wyjechało na obserwację pracy na Islandię w ramach dwóch projektów Erasmus plus: “Zdolni w projekcie” oraz “Naprawmy naszą przyszłość”.

PLAN MOBILNOŚCI

Reykjavik, Islandia

Plan wizyty Islandia

Podsumowanie pobytu

Film z YouTube:

 

Skip to content