Comenius
Był to projekt dwustronny a najważniejszymi wydarzeniami w okresie dwóch lat realizacji projektu były wymiany uczniów, do których doszło w październiku 2012 i marcu 2013 roku. Głównymi celami projektu było rozwijanie współpracy międzynarodowej w dziedzinie dziedzictwa kulturowego regionów krajów partnerskich. poznanie, poszanowanie i zrozumienie znaczenia innych kultur i tradycji w celu zmniejszanie uprzedzeń wobec innych narodów oraz zwiększenia tolerancji dla innych kultur, a także motywacja do nauki języków obcych oraz pomaganie uczniom w nabyciu umiejętności niezbędnych dla rozwoju osobistego i zwiększenia poczucia własnej wartości.
Kontakty z rówieśnikami z drugiego kraju przyczyniły się do zmiany postrzegania innych kultur, zwiększenia tolerancji i pomocy w zaakceptowaniu różnorodności. Wiele działań projektowych pozwoliło uczniom zapoznać się z kulturą, historią, zwyczajami i tradycjami Hiszpanii ze szczególnym uwzględnieniem Galicji. Co więcej uczniowie przygotowując się do prezentacji znacznie pogłębili swoją wiedzę na temat własnego regionu i kraju.
Comenius 2010 – 2012
PROJEKT SZKOLNY
1 września 2010 roku – rozpoczęcie kolejnego projektu Comenius
koordynator: Małgorzata Zasuńska
W roku szkolnym 2010/2011 rozpoczeliśmy realizację nowego programu Comenius
W.E. C.A.R.E. (water, energy, communication, air, recycling, environment) for our future. Projekt potrwa do 2012 roku. Pierwsze spotkanie projektowe odbędzie się w naszej szkole w listopadzie 2010r. Uczestniczyć w nim będą przedstawiciele szkół partnerskich z Oxfordu (Anglia), Palermo (Włochy), Blanes (Hiszpania), Tuusula (Finlandia) i Budapesztu (Węgry).
Comenius Regio 2009 – 2011
PROJEKT SZKOLNY
koordynator: Małgorzata Zasuńska
Caerdydd-Warsow Integracja Projekt – Integracja społeczna młodych ludzi i ich rodziców przez edukację.
Projekt Partnerski Comenius Regio 2009 – 2011.
Nasza placówka została wytypowana jako jedyna szkoła podstawowa z Warszawy do realizacji zadań (pilotaż) w tym przedsięwzięciu. Celem tego projektu jest stworzenie systemu wsparcia dla nauczycieli, uczniów i ich rodziców z grup mniejszości narodowych. Naszymi partnerami w projekcie są: Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy, Przestrzeń Wymiany Działań Arteria, Gimnazjum nr 14 , a także władze edukacyjne i organizacje pozarządowe oraz szkoła podstawowa i college z Cardiff (Walia). W ramach zaplanowanych działań uczestniczymy w procesie planowania i wdrażania pakietu szkoleń dla nauczycieli oraz realizujemy zadania zmierzające do polepszenia sytuacji wielokulturowej i wielojęzycznej społeczności szkolnej. Ponadto:
- aktywnie uczestniczymy w budowaniu grup wsparcia dla rodziców w Warszawie,
- opracowujemy materiały edukacyjne, które znajdą się na stronie internetowej projektu,
- promujemy projekt w szkole i wśród lokalnej społeczności,
- opracowujemy materiały do Welcome Pack – pakietu powitalnego skierowanego do rodziców uczniów cudzoziemców,
- opracowujemy pakiet szkoleniowy dla nauczycieli wraz z przykładami dobrych praktyk,
- przeprowadzamy pilotaż programu (monitorujemy działania, opracujemy wnioski
z ewaluacji).
Comenius 2008 – 2010
PROJEKT SZKOLNY
T.Y.P.E. – Edukacja Młodych Ludzi w Europie,
Ich Zainteresowania i Metody Nauczania
Projekt Partnerski Comenius 2008-2010
koordynator: Małgorzata Zasuńska W projekcie wraz z nami pracują szkoły z Hiszpanii (szkoła koordynująca), Włoch, Turcji, Finlandii i Szwecji. Zamierzamy zaangażować w pracę wszystkich uczniów i nauczycieli oraz zachęcać rodziców do aktywnego wspierania nas. Będziemy analizować i porównywać postawy i wartości uczniów w krajach partnerskich oraz metody nauczania w kontekście budowania podejścia wielokulturowego. Szczególną uwagę zwrócimy na:
- porównanie postaw i zachowań w różnych regionach Europy (Europa północna, kraje śródziemnomorskie i Europa centralna)
- porównanie metod nauczania wykorzystywanych do odkrywania wartości własnej kultury
- wspieranie podejścia wielokulturowego w nauczaniu
Wszystkie szkoły partnerskie stawiają sobie następujące cele:
- zdobycie przez uczniów i nauczycieli wiedzy i zrozumienia różnorodności i wartości kultury europejskiej oraz języków narodowych
- pomoc młodym ludziom w zdobyciu podstawowych umiejętności życiowych
i kompetencji, wsparcie ich rozwoju osobistego, umiejętności radzenia sobie
w przyszłości na rynku pracy i wsparcie budowania postawy aktywnego obywatela Europy - zachęcenie do kontaktowania się ze szkołami partnerskimi
- dopracowanie sie pełnego partnerstwa europejskiego
- zachęcenie do uczenia się języków obcych
- zachęcenie do doskonalenia metod i technik nauczania oraz zarządzania szkołą poprzez wymianę doświadczeń, przeprowadzenie badań oraz spotkania w szkołach partnerskich.
Wśród obszarów tematycznych, wokół których skoncentrujemy nasze działania będą kształcenie międzykulturowe, zwalczanie niepowodzeń edukacyjnych oraz walka
z rasizmem i ksenofobią. Szczegółowe działania i produkty, jakie zrealizujemy to:
- przeprowadzenie badań na temat stereotypów narodowościowych
- warsztaty kulturowe
- przygotowanie prezentacji o miejscach, w których mieszkamy
- opracowanie przewodnika o naszym środowisku lokalnym
- stworzenie filmu pod tytułem Jeden dzień z życia w szkole przygotowanie prezentacji o życiu społeczności szkolnej
- opracowanie materiałów dla nauczycieli na temat Korzenie naszej kultury(do wykorzystania w klasach i podzielenia się ze szkołami partnerskimi)
- analiza wartości i sposobów uczenia o nich
- opracowanie modelu pracy wolontariusza i Dziennika pracy wolontariusza
- opracowanie materiałów dydaktycznych do przeprowadzenia warsztatów o tolerancji integracji
- warsztaty tolerancji i integracji
- spotkania ze szkołami partnerskimi
- wystawy
- opracowanie metod ewaluacji i ewaluacja projektu
Comenius 2005 – 2007
SOCRATES COMENIUS 1
PROJEKT ROZWOJU SZKOŁY
ZDROWA, BEZPIECZNA I PRZYJAZNA SZKOŁA
koordynator: Małgorzata Zasuńska
W obecnym roku szkolnym przystąpiliśmy do realizacji kolejnego już Projektu w ramach Programu Socrates Comenius I. Tym razem jest to Projekt Rozwoju Szkoły zatytułowany Welfare at school. Roboczy, polski tytuł Projektu brzmi Zdrowa, bezpieczna i przyjazna szkoła (w aspekcie zdrowia fizycznego i psychicznego oraz sytuacji społecznej).
Oto nasi partnerzy:
- Istituto Compresivo Arenela
Lungomare C. Colombo, 240
90142 Palermo
Sicilia, Włochy – szkoła koordynująca projekt - IES SERRALLAGRA
Joan benejam, 1
17300 Blanes
Cataluna, Hiszpania - PUHAJARVE POHIKOOL
SIHVA
67301 SIHVA, Valgamaa, Estonia - HYOKKALAN KOULU
KIRKKOTIE 11
04300 TUUSULA
Etelä−Suomi, Finlandia - Antalya Ataturk ilkOgretim Okulu
Yesilbahce Mah.1446 Sok.
07100 Antalya, Turcja - Stourport High School language College
Minster Road
DY1 8AX Worcestershire
Herefordshire, Worcestershire and Warks, Wielka Brytania
Prace nad Projektem będą realizowane w trakcie lekcji wychowawczych, spotkań z pielęgniarką szkolną, pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami oraz sesji warsztatowych. Duża część pracy wykonana będzie przez Komisję ds. Programu Socrates Comenius I we współpracy z Dyrekcją i wszystkimi nauczycielami uczącymi w szkole.
Zagadnienia zaplanowane na bieżący rok szkolny mieszczą się w dwóch niżej wymienionych blokach tematycznych.
Blok 1 – działania wstępne
- Zapoznanie się z projektem i nowymi partnerami
- Atmosfera w szkole
- Bezpieczeństwo w szkole
Blok 2 – działania prozdrowotne
Edukacja zdrowotna
- Przeanalizowanie elementów edukacji zdrowotnej w szkole
- Zaproponowanie sposobów jej udoskonalenia – opracowanie programu naprawczego
- Badania nad stylem życia uczniów
- Dlaczego uczniowie są zmęczeni w szkole?
Nawyki związane z jedzeniem
- Edukacja uczniów na temat zdrowego/niezdrowego jedzenia: fast food, objadanie się, głodzenie; badania na temat nawyków jedzenia; zebranie tradycyjnych przepisów kulinarnych z krajów partnerskich – wydanie międzynarodowej książki kucharskiej pt. Powiedz mi co jesz a powiem Ci kim jesteś; Festiwal jedzenia – święto warsztatów kulinarnych w szkole.
Palenie, picie alkoholu, zażywanie narkotyków
- Badania nad nawykami i postawami uczniów obejmujące następujące zagadnienia:
- Z jakich powodów warto nie palić?
- Dlaczego ludzie sięgają po papierosa?
- Kto mam największy wpływ na nas?
- Jak mógłbyś pomóc twojemu koledze w rzuceniu palenia?
Poznajemy partnerów i ich szkoły
- Praca nad strona internetową; wymiana informacji na temat badań (i ich rezultatów) przeprowadzonych w poszczególnych szkołach; jak poprawić atmosferę w szkole i prowadzić zdrowy styl życia na terenie szkoły – wymiana doświadczeń i uczenie się wzajemne dobrych praktyk; spotkanie robocze w Estonii – styczeń 2006
HARMONOGRAM PRACY – SESJE WARSZTATOWE
- Prace nad Projektem będą realizowane w trakcie lekcji wychowawczych, spotkań z pielęgniarką szkolną, pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami oraz sesji warsztatowych. Duża część pracy wykonana będzie przez Komisję ds. Programu Socrates Comenius we współpracy z Dyrekcją i wszystkimi nauczycielami uczącymi w szkole.
- Każdy poziom wiekowy ma przyporządkowany inny kraj Projektu: Włochy, Hiszpanię, Turcję, Wielką Brytanię, Estonię lub Finlandię.
- Klasy I-III będą opracowywały tematy związane z następującymi krajami:
- Włochy
- Wielka Brytania
- Hiszpania
- Klasy IV-VI będą opracowywały tematy związane z krajami:
- Turcja – klasy IV
- Estonia – klasy V
- Finlandia – klasy VI
- Szczegółowy plan sesji warsztatowych w roku szkolnym 2005/2006
Termin | Tematyka |
10.11.2005, (czwartek) 3 godziny lekcyjne | Potrawy i przepisy kulinarne charakterystyczne dla wybranego kraju Projektu i Polski. Analiza przepisów pod kątem dietetyki, tj. potraw zdrowych i niezdrowych. Uczniowie przygotowują się do zajęć wcześniej i gromadzą przepisy przed dniem warsztatów. |
12.01.2006, (czwartek) 3 godziny lekcyjne | Zdrowa Potrawa – przygotowanie zdrowej potrawy charakterystycznej dla wybranego kraju. Higiena przy przyrządzaniu posiłku. Przygotowanie stołu i kultura zachowania się przy stole. |
Luty 2006 | Dzień Zdrowia Szczegółowy program zostanie uzgodniony wspólnie z Komisją ds. Promocji Zdrowia. |
05.04.2006, (środa) cały dzień | Przygotowanie rekwizytów i dekoracji do Święta Szkoły, m.in. kramów, strojów ludowych. |
21.04.2006 (piątek) cały dzień | Święto Szkoły – międzynarodowy piknik kulinarny: prezentacja potraw i wybranych elementów kultury charakterystycznych dla krajów Projektu. |
01.06.2006 (czwartek) cały dzień | Dzień Sportu. Szczegółowy program zostanie uzgodniony we współpracy z Komisją Promocji Zdrowia i nauczycielami Wychowania Fizycznego. |
Comenius 2002 – 2005
SOCRATES COMENIUS 1
PROJEKT SZKOLNY
ŚLADY RZYMIAN W NASZYM REGIONIE
koordynator: Małgorzata Zasuńska
W 2002 roku rozpoczęliśmy pracę w drugim już projekcie finansowanym przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji . Jest to trzyletni projekt szkolny, w którym Nasza Szkoła pełni rolę partnera projektu. Temat przewodni projektu brzmi: Ślady Rzymian w naszym regionie.
Oto nasi partnerzy:
- CP CIUDAD DE AQUISGRAN
AVDA. SANTA BARBARA S/N
45006 TOLEDO, SPAIN – szkoła koordynująca projekt - GRUNDSHULE HOHE WACHT
HOHE WACHT, 25
66119 SAARBRUCKEN, GERMANY - IS. COMPRENSIVO LOREO
VIA STAZIONE, 14
45017 LOREO, ITALY - OBUDAI HARRER PAL ALTALANOS ISKOLA
HARRER PAL U.7
1033 BUDAPEST, HUNGARY - IV CIR. D. TOMMASO FIORE
VIA FRATELLI CERVI, 16
70024 GRAVINA IN PUGLIA, ITALY - CS. G. TAKE IONESCU RAMNICU VALCEA
128 CALEA LUI TRAIAN
1000 RAMNICU VALCEA, ROMANIA - ECOLE P. PHILIPPE DE GIRARD
LOUMARIN,
PROVENCE-ALPES, FRANCE
Praca w projekcie polega na podjęciu przez każdą ze szkół wyznaczonych zadań. W trakcie spotkań roboczych ustalana jest tematyka, harmonogram pracy oraz dokonywana jest ocena wcześniej podjętych działań.
W 2002 roku ustalono, że 3-letni okres pracy w projekcie zostanie podzielony na trzy etapy:
2002/2003 Życie codzienne w starożytnym Rzymie
Oto, co nas interesowało:
- Ubrania i biżuteria
- Domy, kuchnia
- Typowe potrawy Rzymian
- Styl życia, hierarchia społeczna i zabawy
- Monety
- Bogowie
- Sztuka
- Armia
- Święta i widowiska
2003/2004 Ekspansja Rzymian. Infrastruktura i architektura
Oto, co robiliśmy:
- Rysowaliśmy mosty i akwedukty
- Zbudowaliśmy mosty, akwedukty, teatry, Mur Hadriana, drogi i domy
- Zrobiliśmy makietę starożytnego Rzymu
- Zrobiliśmy mozaikę
- Narysowaliśmy mapy Imperium Rzymskiego
- Uczestniczyliśmy w lekcjach tematycznych
- Opracowaliśmy i wydaliśmy komiks pt. Przystanek Starożytny Rzym. Romulusa i Remusa podróże w czasie.
- Uczestniczyliśmy w konkursie o Rzymskiej ekspansji i architekturze
Na przełomie maja i czerwca 2004 gościliśmy u nas grupę nauczycieli i uczniów ze szkół partnerskich. Byliśmy wtedy gospodarzem spotkania szkół partnerskich.
2004/2005 Armia rzymska. Podsumowanie pracy w projekcie
W bieżącym roku szkolnym 2004/2005 pracujemy według przedstawionego poniżej harmonogramu:
Termin | Działanie |
Wrzesień | Planowanie działań na rok szkolny 2004/2005 |
Wrzesień | Udział uczniów w Festynie Archeologicznym w Biskupinie. Warsztaty: Rzymska Armia, strategie wojenne, monety rzymskie |
Październik-Kwiecień | Praca nad słownikiem łacińsko – polsko – angielsko – hiszpańskim |
27-31.10.04 | Spotkanie robocze w Budapeszcie |
Październik-Czerwiec | Wymiana korespondencji ( poczta elektroniczna, czaty internetowe pomiędzy uczniami szkół partnerskich) |
Październik | Warsztaty nt. Armii Rzymskiej |
Październik-Czerwiec | Zbieranie informacji na temat Starożytnego Rzymu z czasopism, książek, Internetu |
Listopad-Kwiecień/td> | Mapy historyczne Imperium Rzymskiego |
Listopad-Marzec | Prezentacja multimedialna o Polsce, Warszawie i naszej szkole – konkurs |
Luty | Widokówka pt. „Mój kraj, moje miasto, moja szkoła” – konkurs |
Luty | Konkurs języka hiszpańskiego dla uczniów klas V-VI |
Luty | Warsztaty nt. Armii Rzymskiej, przygotowanie do wyścigu rydwanów klas IV-VI |
Luty | Warsztaty: gry i zabawy rzymskie dla klas I-III |
Marzec | Konkurs języka angielskiego |
Styczeń-Kwiecień | Przygotowanie przedstawienia o tematyce rzymskiej |
Kwiecień | Warsztaty dla klas I-VI na temat Armii Rzymskiej.Przygotowania do Święta Szkoły |
Styczeń-Maj | Szkoły i kraje biorące udział w projekcie |
15.04.2005 | Święto Szkoły: „Dzień Armii Rzymskiej”
|
19.04.05 | Konkurs na reportaż ze Święta Szkoły |
Styczeń-Maj | Przygotowanie prac do wystawy w Toledo |
Marzec-Maj | Warsztaty: przygotowanie materiałów prezentujących naszą szkołę na spotkaniu zamykającym program w Toledo |
Marzec-Maj | Uaktualnienie strony WWW |
W naszej szkole w pracach nad projektem biorą udział wszyscy uczniowie. Przeprowadziliśmy serię lekcji na ten temat oraz uczestniczyliśmy w warsztatach tematycznych.
Comenius 2000 – 2002
SOCRATES COMENIUS 1
PROJEKT SZKOLNY
NASZA FLORA – OGRÓDKI SZKOLNE
W 1999 roku rozpoczęliśmy pracę w pierwszym projekcie finansowanym przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji. Był to trzyletni projekt szkolny, w którym Nasza Szkoła pełniła rolę partnera projektu. Temat przewodni projektu brzmiał: Nasza Flora – ogródki szkolne.
Naszymi partnerami byli:
- CEIP ÁNGEL GUIMERA EL. VENDRELL
Katalonia – Hiszpania – szkoła koordynująca projekt - Szkoła „Dante Alighieri” Via divisione Julia nr 62
Formia – Włochy - Szkoła Publiczna D’AREINES 35 Rue de l’ ecole
Areines – Francja
Praca w projekcie polegała na podjęciu przez każdą ze szkół wyznaczonych zadań. W trakcie spotkań roboczych ustalana była tematyka oraz harmonogram pracy.
W ostatnim roku projektu został wykonany katalog zielnych roślin użytkowych hodowanych w przyszkolnym ogródku.