Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi i Oddziałami Dwujęzycznymi nr 211 im. Janusza Korczaka w Warszawie

Comenius

Program Comenius 2011-2013 – Partnerskie Projekty Szkół
Udział w projekcie był finansowany ze środków UE przez Narodową Agencję programu „Uczenie się przez całe życie” Comenius – Partnerskie Projekty Szkół.
Tytuł projektu:Mazovia and Galicia, a cultural meeting in the multicultural Europe. Heading together towards the discovery of one another’s culture whilst sharing the same European identity. Mazowsze i Galicja, kulturowe spotkanie w wielokulturowej Europie. Dążąc do poznania naszych kultur złączeni wspólną europejską tożsamością. Naszym partnerem projektu była szkoła La Grande Obra de Atocha z miasta A Coruña w Hiszpanii.
Był to projekt dwustronny a najważniejszymi wydarzeniami w okresie dwóch lat realizacji projektu były wymiany uczniów, do których doszło w październiku 2012 i marcu 2013 roku. Głównymi celami projektu było rozwijanie współpracy międzynarodowej w dziedzinie dziedzictwa kulturowego regionów krajów partnerskich. poznanie, poszanowanie i zrozumienie znaczenia innych kultur i tradycji w celu zmniejszanie uprzedzeń wobec innych narodów oraz zwiększenia tolerancji dla innych kultur, a także motywacja do nauki języków obcych oraz pomaganie uczniom w nabyciu umiejętności niezbędnych dla rozwoju osobistego i zwiększenia poczucia własnej wartości.
Kontakty z rówieśnikami z drugiego kraju przyczyniły się do zmiany postrzegania innych kultur, zwiększenia tolerancji i pomocy w zaakceptowaniu różnorodności. Wiele działań projektowych pozwoliło uczniom zapoznać się z kulturą, historią, zwyczajami i tradycjami Hiszpanii ze szczególnym uwzględnieniem Galicji. Co więcej uczniowie przygotowując się do prezentacji znacznie pogłębili swoją wiedzę na temat własnego regionu i kraju.

Comenius 2010 – 2012

PROJEKT SZKOLNY

1 września 2010 roku – rozpoczęcie kolejnego projektu Comenius

koordynator: Małgorzata Zasuńska

W roku szkolnym 2010/2011 rozpoczeliśmy realizację nowego programu Comenius
W.E. C.A.R.E. (water, energy, communication, air, recycling, environment) for our future. Projekt potrwa do 2012 roku. Pierwsze spotkanie projektowe odbędzie się w naszej szkole w listopadzie 2010r. Uczestniczyć w nim będą przedstawiciele szkół partnerskich z Oxfordu (Anglia), Palermo (Włochy), Blanes (Hiszpania), Tuusula (Finlandia) i Budapesztu (Węgry).

Comenius Regio 2009 – 2011

PROJEKT SZKOLNY

koordynator: Małgorzata Zasuńska

Caerdydd-Warsow Integracja Projekt – Integracja społeczna młodych ludzi i ich rodziców przez edukację.
Projekt Partnerski Comenius Regio 2009 – 2011.

Nasza placówka została wytypowana jako jedyna szkoła podstawowa z Warszawy do realizacji zadań (pilotaż) w tym przedsięwzięciu. Celem tego projektu jest stworzenie systemu wsparcia dla nauczycieli, uczniów i ich rodziców z grup mniejszości narodowych. Naszymi partnerami w projekcie są: Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy, Przestrzeń Wymiany Działań Arteria, Gimnazjum nr 14 , a także władze edukacyjne i organizacje pozarządowe oraz szkoła podstawowa i college z Cardiff (Walia). W ramach zaplanowanych działań uczestniczymy w procesie planowania i wdrażania pakietu szkoleń dla nauczycieli oraz realizujemy zadania zmierzające do polepszenia sytuacji wielokulturowej i wielojęzycznej społeczności szkolnej. Ponadto:

  • aktywnie uczestniczymy w budowaniu grup wsparcia dla rodziców w Warszawie,
  • opracowujemy materiały edukacyjne, które znajdą się na stronie internetowej projektu,
  • promujemy projekt w szkole i wśród lokalnej społeczności,
  • opracowujemy materiały do Welcome Pack – pakietu powitalnego skierowanego do rodziców uczniów cudzoziemców,
  • opracowujemy pakiet szkoleniowy dla nauczycieli wraz z przykładami dobrych praktyk,
  • przeprowadzamy pilotaż programu (monitorujemy działania, opracujemy wnioski
    z ewaluacji).

Comenius 2008 – 2010

PROJEKT SZKOLNY

T.Y.P.E. – Edukacja Młodych Ludzi w Europie,
Ich Zainteresowania i Metody Nauczania
Projekt Partnerski Comenius 2008-2010

koordynator: Małgorzata Zasuńska W projekcie wraz z nami pracują szkoły z Hiszpanii (szkoła koordynująca), Włoch, Turcji, Finlandii i Szwecji. Zamierzamy zaangażować w pracę wszystkich uczniów i nauczycieli oraz zachęcać rodziców do aktywnego wspierania nas. Będziemy analizować i porównywać postawy i wartości uczniów w krajach partnerskich oraz metody nauczania w kontekście budowania podejścia wielokulturowego. Szczególną uwagę zwrócimy na:

  • porównanie postaw i zachowań w różnych regionach Europy (Europa północna, kraje śródziemnomorskie i Europa centralna)
  • porównanie metod nauczania wykorzystywanych do odkrywania wartości własnej kultury
  • wspieranie podejścia wielokulturowego w nauczaniu

Wszystkie szkoły partnerskie stawiają sobie następujące cele:

  • zdobycie przez uczniów i nauczycieli wiedzy i zrozumienia różnorodności i wartości kultury europejskiej oraz języków narodowych
  • pomoc młodym ludziom w zdobyciu podstawowych umiejętności życiowych
    i kompetencji, wsparcie ich rozwoju osobistego, umiejętności radzenia sobie
    w przyszłości na rynku pracy i wsparcie budowania postawy aktywnego obywatela Europy
  • zachęcenie do kontaktowania się ze szkołami partnerskimi
  • dopracowanie sie pełnego partnerstwa europejskiego
  • zachęcenie do uczenia się języków obcych
  • zachęcenie do doskonalenia metod i technik nauczania oraz zarządzania szkołą poprzez wymianę doświadczeń, przeprowadzenie badań oraz spotkania w szkołach partnerskich.

Wśród obszarów tematycznych, wokół których skoncentrujemy nasze działania będą kształcenie międzykulturowe, zwalczanie niepowodzeń edukacyjnych oraz walka
z rasizmem i ksenofobią. Szczegółowe działania i produkty, jakie zrealizujemy to:

  • przeprowadzenie badań na temat stereotypów narodowościowych
  • warsztaty kulturowe
  • przygotowanie prezentacji o miejscach, w których mieszkamy
  • opracowanie przewodnika o naszym środowisku lokalnym
  • stworzenie filmu pod tytułem Jeden dzień z życia w szkole przygotowanie prezentacji o życiu społeczności szkolnej
  • opracowanie materiałów dla nauczycieli na temat Korzenie naszej kultury(do wykorzystania w klasach i podzielenia się ze szkołami partnerskimi)
  • analiza wartości i sposobów uczenia o nich
  • opracowanie modelu pracy wolontariusza i Dziennika pracy wolontariusza
  • opracowanie materiałów dydaktycznych do przeprowadzenia warsztatów o tolerancji integracji
  • warsztaty tolerancji i integracji
  • spotkania ze szkołami partnerskimi
  • wystawy
  • opracowanie metod ewaluacji i ewaluacja projektu

Comenius 2005 – 2007

SOCRATES COMENIUS 1

PROJEKT ROZWOJU SZKOŁY

ZDROWA, BEZPIECZNA I PRZYJAZNA SZKOŁA

koordynator: Małgorzata Zasuńska

W obecnym roku szkolnym przystąpiliśmy do realizacji kolejnego już Projektu w ramach Programu Socrates Comenius I. Tym razem jest to Projekt Rozwoju Szkoły zatytułowany Welfare at school. Roboczy, polski tytuł Projektu brzmi Zdrowa, bezpieczna i przyjazna szkoła (w aspekcie zdrowia fizycznego i psychicznego oraz sytuacji społecznej).

Oto nasi partnerzy:

  • Istituto Compresivo Arenela
    Lungomare C. Colombo, 240
    90142 Palermo
    Sicilia, Włochy – szkoła koordynująca projekt
  • IES SERRALLAGRA
    Joan benejam, 1
    17300 Blanes
    Cataluna, Hiszpania
  • PUHAJARVE POHIKOOL
    SIHVA
    67301 SIHVA, Valgamaa, Estonia
  • HYOKKALAN KOULU
    KIRKKOTIE 11
    04300 TUUSULA
    Etelä−Suomi, Finlandia
  • Antalya Ataturk ilkOgretim Okulu
    Yesilbahce Mah.1446 Sok.
    07100 Antalya, Turcja
  • Stourport High School language College
    Minster Road
    DY1 8AX Worcestershire
    Herefordshire, Worcestershire and Warks, Wielka Brytania

Prace nad Projektem będą realizowane w trakcie lekcji wychowawczych, spotkań z pielęgniarką szkolną, pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami oraz sesji warsztatowych. Duża część pracy wykonana będzie przez Komisję ds. Programu Socrates Comenius I we współpracy z Dyrekcją i wszystkimi nauczycielami uczącymi w szkole.

Zagadnienia zaplanowane na bieżący rok szkolny mieszczą się w dwóch niżej wymienionych blokach tematycznych.

Blok 1 – działania wstępne

  • Zapoznanie się z projektem i nowymi partnerami
  • Atmosfera w szkole
  • Bezpieczeństwo w szkole

Blok 2 – działania prozdrowotne

Edukacja zdrowotna

  • Przeanalizowanie elementów edukacji zdrowotnej w szkole
  • Zaproponowanie sposobów jej udoskonalenia – opracowanie programu naprawczego
  • Badania nad stylem życia uczniów
  • Dlaczego uczniowie są zmęczeni w szkole?

Nawyki związane z jedzeniem

  • Edukacja uczniów na temat zdrowego/niezdrowego jedzenia: fast food, objadanie się, głodzenie; badania na temat nawyków jedzenia; zebranie tradycyjnych przepisów kulinarnych z krajów partnerskich – wydanie międzynarodowej książki kucharskiej pt. Powiedz mi co jesz a powiem Ci kim jesteś; Festiwal jedzenia – święto warsztatów kulinarnych w szkole.

Palenie, picie alkoholu, zażywanie narkotyków

  • Badania nad nawykami i postawami uczniów obejmujące następujące zagadnienia:
    • Z jakich powodów warto nie palić?
    • Dlaczego ludzie sięgają po papierosa?
    • Kto mam największy wpływ na nas?
    • Jak mógłbyś pomóc twojemu koledze w rzuceniu palenia?

Poznajemy partnerów i ich szkoły

  • Praca nad strona internetową; wymiana informacji na temat badań (i ich rezultatów) przeprowadzonych w poszczególnych szkołach; jak poprawić atmosferę w szkole i prowadzić zdrowy styl życia na terenie szkoły – wymiana doświadczeń i uczenie się wzajemne dobrych praktyk; spotkanie robocze w Estonii – styczeń 2006

HARMONOGRAM PRACY – SESJE WARSZTATOWE

  1. Prace nad Projektem będą realizowane w trakcie lekcji wychowawczych, spotkań z pielęgniarką szkolną, pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami oraz sesji warsztatowych. Duża część pracy wykonana będzie przez Komisję ds. Programu Socrates Comenius we współpracy z Dyrekcją i wszystkimi nauczycielami uczącymi w szkole.
  2. Każdy poziom wiekowy ma przyporządkowany inny kraj Projektu: Włochy, Hiszpanię, Turcję, Wielką Brytanię, Estonię lub Finlandię.
  3. Klasy I-III będą opracowywały tematy związane z następującymi krajami:
    • Włochy
    • Wielka Brytania
    • Hiszpania
  4. Klasy IV-VI będą opracowywały tematy związane z krajami:
    • Turcja – klasy IV
    • Estonia – klasy V
    • Finlandia – klasy VI
  5. Szczegółowy plan sesji warsztatowych w roku szkolnym 2005/2006
TerminTematyka
10.11.2005, (czwartek) 3 godziny lekcyjnePotrawy i przepisy kulinarne charakterystyczne dla wybranego kraju Projektu i Polski. Analiza przepisów pod kątem dietetyki, tj. potraw zdrowych i niezdrowych. Uczniowie przygotowują się do zajęć wcześniej i gromadzą przepisy przed dniem warsztatów.
12.01.2006, (czwartek) 3 godziny lekcyjneZdrowa Potrawa – przygotowanie zdrowej potrawy charakterystycznej dla wybranego kraju. Higiena przy przyrządzaniu posiłku. Przygotowanie stołu i kultura zachowania się przy stole.
Luty 2006Dzień Zdrowia Szczegółowy program zostanie uzgodniony wspólnie z Komisją ds. Promocji Zdrowia.
05.04.2006, (środa) cały dzieńPrzygotowanie rekwizytów i dekoracji do Święta Szkoły, m.in. kramów, strojów ludowych.
21.04.2006 (piątek) cały dzieńŚwięto Szkoły – międzynarodowy piknik kulinarny: prezentacja potraw i wybranych elementów kultury charakterystycznych dla krajów Projektu.
01.06.2006 (czwartek) cały dzieńDzień Sportu. Szczegółowy program zostanie uzgodniony we współpracy z Komisją Promocji Zdrowia i nauczycielami Wychowania Fizycznego.

Comenius 2002 – 2005

SOCRATES COMENIUS 1

PROJEKT SZKOLNY

ŚLADY RZYMIAN W NASZYM REGIONIE

koordynator: Małgorzata Zasuńska

W 2002 roku rozpoczęliśmy pracę w drugim już projekcie finansowanym przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji . Jest to trzyletni projekt szkolny, w którym Nasza Szkoła pełni rolę partnera projektu. Temat przewodni projektu brzmi: Ślady Rzymian w naszym regionie.

Oto nasi partnerzy:

  • CP CIUDAD DE AQUISGRAN
    AVDA. SANTA BARBARA S/N
    45006 TOLEDO, SPAIN – szkoła koordynująca projekt
  • GRUNDSHULE HOHE WACHT
    HOHE WACHT, 25
    66119 SAARBRUCKEN, GERMANY
  • IS. COMPRENSIVO LOREO
    VIA STAZIONE, 14
    45017 LOREO, ITALY
  • OBUDAI HARRER PAL ALTALANOS ISKOLA
    HARRER PAL U.7
    1033 BUDAPEST, HUNGARY
  • IV CIR. D. TOMMASO FIORE
    VIA FRATELLI CERVI, 16
    70024 GRAVINA IN PUGLIA, ITALY
  • CS. G. TAKE IONESCU RAMNICU VALCEA
    128 CALEA LUI TRAIAN
    1000 RAMNICU VALCEA, ROMANIA
  • ECOLE P. PHILIPPE DE GIRARD
    LOUMARIN,
    PROVENCE-ALPES, FRANCE

Praca w projekcie polega na podjęciu przez każdą ze szkół wyznaczonych zadań. W trakcie spotkań roboczych ustalana jest tematyka, harmonogram pracy oraz dokonywana jest ocena wcześniej podjętych działań.

W 2002 roku ustalono, że 3-letni okres pracy w projekcie zostanie podzielony na trzy etapy:

2002/2003 Życie codzienne w starożytnym Rzymie

Oto, co nas interesowało:

  • Ubrania i biżuteria
  • Domy, kuchnia
  • Typowe potrawy Rzymian
  • Styl życia, hierarchia społeczna i zabawy
  • Monety
  • Bogowie
  • Sztuka
  • Armia
  • Święta i widowiska

2003/2004 Ekspansja Rzymian. Infrastruktura i architektura

Oto, co robiliśmy:

  • Rysowaliśmy mosty i akwedukty
  • Zbudowaliśmy mosty, akwedukty, teatry, Mur Hadriana, drogi i domy
  • Zrobiliśmy makietę starożytnego Rzymu
  • Zrobiliśmy mozaikę
  • Narysowaliśmy mapy Imperium Rzymskiego
  • Uczestniczyliśmy w lekcjach tematycznych
  • Opracowaliśmy i wydaliśmy komiks pt. Przystanek Starożytny Rzym. Romulusa i Remusa podróże w czasie.
  • Uczestniczyliśmy w konkursie o Rzymskiej ekspansji i architekturze

Na przełomie maja i czerwca 2004 gościliśmy u nas grupę nauczycieli i uczniów ze szkół partnerskich. Byliśmy wtedy gospodarzem spotkania szkół partnerskich.

2004/2005 Armia rzymska. Podsumowanie pracy w projekcie

W bieżącym roku szkolnym 2004/2005 pracujemy według przedstawionego poniżej harmonogramu:

TerminDziałanie
WrzesieńPlanowanie działań na rok szkolny 2004/2005
WrzesieńUdział uczniów w Festynie Archeologicznym w Biskupinie. Warsztaty: Rzymska Armia, strategie wojenne, monety rzymskie
Październik-KwiecieńPraca nad słownikiem łacińsko – polsko – angielsko – hiszpańskim
27-31.10.04Spotkanie robocze w Budapeszcie
Październik-CzerwiecWymiana korespondencji ( poczta elektroniczna, czaty internetowe pomiędzy uczniami szkół partnerskich)
PaździernikWarsztaty nt. Armii Rzymskiej
Październik-CzerwiecZbieranie informacji na temat Starożytnego Rzymu z czasopism, książek, Internetu
Listopad-Kwiecień/td>Mapy historyczne Imperium Rzymskiego
Listopad-MarzecPrezentacja multimedialna o Polsce, Warszawie i naszej szkole – konkurs
LutyWidokówka pt. „Mój kraj, moje miasto, moja szkoła” – konkurs
LutyKonkurs języka hiszpańskiego dla uczniów klas V-VI
LutyWarsztaty nt. Armii Rzymskiej, przygotowanie do wyścigu rydwanów klas IV-VI
LutyWarsztaty: gry i zabawy rzymskie dla klas I-III
MarzecKonkurs języka angielskiego
Styczeń-KwiecieńPrzygotowanie przedstawienia o tematyce rzymskiej
KwiecieńWarsztaty dla klas I-VI na temat Armii Rzymskiej.Przygotowania do Święta Szkoły
Styczeń-MajSzkoły i kraje biorące udział w projekcie
15.04.2005Święto Szkoły: „Dzień Armii Rzymskiej”

  • wyścigi rydwanów
  • Turniej gry w kości (klasy I-III)
  • Turniej w układaniu puzzli (klasy I-III)
  • Udział w przedstawieniu
  • Konkurs na najlepsze tarcze zespołów klasowych
19.04.05Konkurs na reportaż ze Święta Szkoły
Styczeń-MajPrzygotowanie prac do wystawy w Toledo
Marzec-MajWarsztaty: przygotowanie materiałów prezentujących naszą szkołę na spotkaniu zamykającym program w Toledo
Marzec-MajUaktualnienie strony WWW

W naszej szkole w pracach nad projektem biorą udział wszyscy uczniowie. Przeprowadziliśmy serię lekcji na ten temat oraz uczestniczyliśmy w warsztatach tematycznych.

Comenius 2000 – 2002

SOCRATES COMENIUS 1

PROJEKT SZKOLNY

NASZA FLORA – OGRÓDKI SZKOLNE

W 1999 roku rozpoczęliśmy pracę w pierwszym projekcie finansowanym przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji. Był to trzyletni projekt szkolny, w którym Nasza Szkoła pełniła rolę partnera projektu. Temat przewodni projektu brzmiał: Nasza Flora – ogródki szkolne.

Naszymi partnerami byli:

  • CEIP ÁNGEL GUIMERA EL. VENDRELL
    Katalonia – Hiszpania – szkoła koordynująca projekt
  • Szkoła „Dante Alighieri” Via divisione Julia nr 62
    Formia – Włochy
  • Szkoła Publiczna D’AREINES 35 Rue de l’ ecole
    Areines – Francja

Praca w projekcie polegała na podjęciu przez każdą ze szkół wyznaczonych zadań. W trakcie spotkań roboczych ustalana była tematyka oraz harmonogram pracy.

W ostatnim roku projektu został wykonany katalog zielnych roślin użytkowych hodowanych w przyszkolnym ogródku.

Skip to content