Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi i Oddziałami Dwujęzycznymi nr 211 im. Janusza Korczaka w Warszawie

Zdolni w projekcie

Projekt „Zdolni w projekcie” w ramach Akredytacji Erasmus plus

1/09/2022 – 31/05/2024

Plan mobilności

Rok szkolny 2022/23
Mobilność długoterminowa2 uczniów
Lato 2023
Dwutygodniowy kurs językowy4 nauczycieli
Jednotygodniowy kurs metodyczny6 nauczycieli
Rok szkolny 2023/24
Mobilność długoterminowa4 uczniów
Mobilność krótkoterminowa8+8 uczniów
Obserwacja pracy1 nauczyciel

Produkty końcowe projektu Erasmus + „Zdolni w projekcie”

Produkty końcowe projektu:

https://sites.google.com/view/akredytacjaerasmusplus/projekt-zdolni-w-projekcie/produkty-ko%C5%84cowe?authuser=0

  1. Scenariusz projektu Eco-business

Projekt „Ecobusiness” został przeprowadzony zdalnie w grupach wielonarodowych.

Projekt miał na celu utworzenie międzynarodowej firmy, która stworzyła produkt lub usługę związaną z walką z zanieczyszczeniem powietrza. Produkt musiał być kreatywny, innowacyjny, wykonalny, praktyczny i wykonany z materiałów z recyklingu. Uczestnicy pracowali w międzynarodowych grupach, spotykając się co najmniej trzy razy online. Założono grupę na WhatsAppie lub innej platformie komunikacyjnej, aby ułatwić realizację projektu. Zadania obejmowały:

  • Utworzenie firmy z nazwą i logo.
  • Przygotowanie profili członków firmy (pracowników) zawierających imiona, stanowiska, zdjęcia i opisy.
  • Opracowanie projektu produktu/usługi.
  • Sporządzenie opisu uzasadniającego spełnienie kryteriów przez produkt/usługę.

Na końcu przygotowano wizualną prezentację zawierającą wszystkie wyniki: nazwę firmy, logo, profile członków firmy, projekt oraz opis uzasadniający spełnienie kryteriów.

Harmonogram projektu obejmował trzy spotkania:

  • Pierwsze spotkanie – wprowadzenie pracowników firmy, decyzja o produkcie/usłudze – do 21 kwietnia
  • Drugie spotkanie – logo i nazwa firmy – do 19 maja
  • Trzecie spotkanie – projekt produktu i wizualna prezentacja – do 9 czerwca.

Pełen opis projektu:

https://sites.google.com/view/akredytacjaerasmusplus/projekt-zdolni-w-projekcie/produkty-ko%C5%84cowe/projekt-ecobusiness?authuser=0

  1. Scenariusz projektu „Interaktywna mapa zagrożeń ekologicznych”

Projekt polegał na stworzeniu mapy zagrożeń środowiskowych w Europie przez trzech uczniów z trzech różnych krajów europejskich zaangażowanych w MIB (Make It Better) – Francji, Polski, Portugalii i Hiszpanii.

Przebieg projektu:

  1. Ustalenie zagrożeń środowiskowych,.
  2. Uczniowie w międzynarodowych grupach po obejrzeniu filmu instruktażowego na temat tworzenia interaktywnych zdjęć przy użyciu takich narzędzi komunikacyjnych jak Google Meet spotkali się online w celu dokonania analizy i ustalenia sześciu najważniejszych problemów związanych z kwestiami środowiskowymi w Europie.
  3. Przygotowanie interaktywnej mapy.

Podczas spotkania online w międzynarodowym zespole uczniowie, wykorzystując wzór mapy Europy, lokalizowali wybrane problemy, oznaczali ich miejsce i umieszczali  krótkim opisem każdego z problemów. Spotkanie miało być nagrywane.

Produkty końcowe: 

Ekologiczna interaktywna mapa zagrożeń w Europie

Film przedstawiający opracowanie mapy (maksymalnie 5 minut) udowadniający, że została ona wykonana we współpracy czterech uczniów.

Pełen opis projektu:

https://sites.google.com/view/akredytacjaerasmusplus/projekt-zdolni-w-projekcie/produkty-ko%C5%84cowe/projekt-interaktywna-mapa-zagro%C5%BCe%C5%84-ekologicznych?authuser=0

  1. Program pracy z uczniem zdolnym

 Program pracy z uczniem zdolnym został opracowany, aby wspierać rozwój intelektualny i kreatywny uczniów o wybitnych predyspozycjach. Jego celem jest dostarczenie im odpowiednich narzędzi i wyzwań edukacyjnych, które umożliwią maksymalne wykorzystanie ich potencjału. Dzięki indywidualnemu podejściu i dostosowanym metodom nauczania, program pomaga w rozwijaniu umiejętności oraz zainteresowań, co przyczynia się do ich wszechstronnego rozwoju i przygotowuje ich do przyszłych osiągnięć.

https://www.calameo.com/books/006539550034ad5a43f5d

 

Rok szkolny 2023/24

MOBILNOŚĆ KRÓTKOTERMINOWA

HISZPANIA 2-9/04/2024

Kolejna mobilność w ramach projektu „Naprawmy naszą przyszłość” i „Zdolni w projekcie” odbyła się w Hiszpanii. Tematem przewodnim była woda dlatego podczas wizyty zapoznaliśmy się z istniejącymi problemami związanymi z wodą w Hiszpanii, odwiedziliśmy oczyszczalnię ścieków, poznaliśmy historię fontann w Ubedzie, odwiedziliśmy park narodowy w górach Cazorla, spacerowaliśmy wzdłuż rzeki Canamares oraz obejrzeliśmy tamę i zalew rzeki Borosa.

Film podsumowujący:

 

ISLANDIA

3-10 LUTEGO 2024

Na początku lutego dwóch nauczycieli z naszej szkoły wyjechało na obserwację pracy na Islandię w ramach dwóch projektów Erasmus plus: „Zdolni w projekcie” oraz „Naprawmy naszą przyszłość”.

PLAN MOBILNOŚCI

Reykjavik, Islandia

Plan wizyty Islandia

Podsumowanie pobytu

Film z YouTube:

 

Wymiana długoterminowa z Francją i Hiszpanią

W ramach projektu Erasmus plus „Zdolni w projekcie” w roku szkolnym 2023/24 odbyły się cztery wymiany długoterminowe:

Franek – Noe (Francja)

Ola – Athena (Francja)

Marysia – Zelie (Francja)

Amelia – Miguel (Hiszpania)

Oto relacja uczniów po pierwszych trzech tygodniach pobytu:

Byłam bardzo podekscytowana spotkaniem z rodziną z Bordeaux, u której miałam zamieszkać w ramach programu Erasmus. Ciekawiło mnie, jaka będzie moja nowa koleżanka. Okazała się bardzo miła, dobrze mi się z nią rozmawia. Mamy dużo wspólnych zainteresowań oraz tematów do rozmowy. Rodzina jest bardzo sympatyczna. Byłam z nią na wycieczce w Paryżu. Mam dużo wrażeń. Udoskonalam umiejętność porozumiewania się w języku francuskim.

Marysia, Francja

Szkoła w Hiszpanii jest zupełnie inna niż w Polsce. Lekcje tutaj trwają 60 min, w ciągu dnia jest jedna przerwa (30min) a sama szkoła jest ogromna! (7 budynków) Jeśli chodzi o Úbedę, również jest inaczej. Są tu tylko 2 linie autobusowe, ale Hiszpanom to nie przeszkadza (UWIELBIAJĄ chodzić). Równie interesujące jest to, że część sklepów i kawiarni otwiera się dopiero na wieczór. (Jeszcze nie odkryłam, dlaczego.) Czuję się tutaj komfortowo, bez żadnych problemów. Rodzina również jest bardzo miła i o mnie dba. W szkolę część zajęć mam w języku hiszpańskim, ale nauczyciele chętnie mi pomagają i upewniają się, że rozumiem. Ale żeby było mi prościej, chodzę na zajęcia z hiszpańskiego. To będą miłe 2 miesiące.

Amelia, Hiszpania

Mija już trzeci tydzień naszego pobytu we Francji. Przyjechaliśmy nie wiedząc czego się spodziewać. Na miejscu serdecznie powitały nas nasze rodziny zastępcze na następne dwa miesiące. Pierwsze dni poświęciliśmy na zapoznanie się z nowym otoczeniem, z ludźmi, nabranie swobody w rozmawianiu w innym języku, przyzwyczajenie się do miejscowych tradycji. Najpierw wszyscy byliśmy zestresowani, ale razem udało nam się przełamać lody, dzięki temu teraz swobodnie rozmawiamy o wszystkim, uczymy się nawzajem mówić w naszych językach a wieczorami wspólnie oglądamy filmy. Wraz z rodziny wielokrotnie zwiedziliśmy już Bordeaux, ale wciąż czeka nas do obejrzenia wiele niesamowitych rzeczy.

Ola, Francja

Mobilność we Francji 14/10 – 21/10/2023

W dniach 14-21 października 2023r. 8 uczniów i dwóch nauczycieli gościło ponownie w szkole partnerskiej College les Eyquems w mieście Merignac we Francji w ramach projektu Erasmus plus „Zdolni w projekcie” i „Naprawmy naszą przyszłość”.
Coraz bardziej zauważamy wpływ globalnego ocieplenia na nasze środowisko i codzienne życie. Dlatego postanowiliśmy spróbować wnieść rzeczywisty wkład w minimalizację jego skutków oraz zaproponowanie rozwiązań, które będą możliwe do zrealizowania.

Lato 2023

KURS „The Best Digital Tools for Language Teachers – 

Nicea, Francja
3-8/07/2023

W dniach 3- 8 lipca 2023 jeden nauczyciel naszej szkoły wziął udział w kursie „The Best Digital Tools for Language Teachers” w Nicei.

Cele kursu:

  • ·         Poznanie różnych aplikacji edukacyjnych przydatnych na zajęciach językowych;
  • ·         Poznanie najlepszych aplikacji, wzbogacających słownictwo i zrozumienie uczniów;
  • ·         Omówienie możliwości edukacyjnych płynących z korzystania z aplikacji edukacyjnych i wymiaru motywacyjnego wnoszonego do klasy językowej podczas ich używania;
  • ·         Nabycie umiejętności wyboru najbardziej odpowiednich narzędzia zgodnie z potrzebami ucznia i stylem uczenia się;

Na kursie nauczyciele poznawali nowe narzędzia do nauki języków. Wśród nich były Padlet, Lyricstraining, Wooclap, Flipgrid, Symbaloo, mapy myśli Coggle, Canva, Gimkit I ChatGPT. Grupę tworzyli nauczyciele  różnych przedmiotów, nie tylko języków obcych. W kursie uczestniczyli  nauczyciele m.in. z Polski, Hiszpanii, Austrii i Bułgarii. Tworzyliśmy własne zadania w każdym z programów, żeby poznać ich działanie. Po zajęciach mieliśmy czas na zwiedzanie miasta.

 

Kurs metodyczny „CLIL and PBL to improve Students Engagement”

10-15/07/2023, Helsinki, Finlandia

W dniach 10-15.07 jeden nauczyciel wziął udział w szkoleniu „CLIL and PBL to Improve Student Engagement” w ramach programu Erasmus+. Celem projektu było doskonalenie umiejętności pracy metodą projektu oraz CLIL, zwiększenie efektywności pracy i zainteresowania uczniów, wymiana doświadczeń i kontaktów z nauczycielami z Europy oraz kontakt z żywym językiem angielskim.

Pierwszy dzień kursu był poświęcony na zapoznanie się z innymi uczestnikami, prezentacje o szkołach. Ponadto przedstawiony został fiński system edukacji, z którego warto czerpać inspiracje. Kolejne dni to mnóstwo przydatnej wiedzy na temat pracy metodą projektu oraz CLIL. Nauczyciele dowiedzieli się m.in. jak efektywnie skonstruować projekt multidyscyplinarny, jakie elementy powinien zawierać i jakie pytanie postawić. Poznali także sposoby integrowania ze sobą nauki języka oraz innego przedmiotu i analizowali przykładowe scenariusze. Drugiego dnia indywidualnie ćwiczyli przygotowanie projektu, a następnie w grupach omawiali swoje pomysły. Kolejnego dnia opracowywali plan projektu w grupach. Przedostatni dzień szkolenia w grupach dyskutowali na temat CLIL, tworzyli przykładowy scenariusz lekcji oraz konstrukcje z klocków LEGO pokazując, że w ten sposób też można wprowadzić jakiś temat lub koncept. Każdego dnia uczestnicy dzielili się również swoimi własnymi doświadczeniami z pracy. Kurs to także okazja do podziwiania uroku Helsinek i zwiedzenia kilku ciekawych miejsc w mieście i okolicach.

 

Kurs językowy „Intensive English”

3/07-14/07/2023 oraz 31/07-11/07/2023

Dublin, Irlandia

Podczas trwającego w Irlandii dwutygodniowego kursu językowego trójka naszych nauczycieli rozwijała swoje umiejętności pisania, czytania, słuchania oraz mówienia w języku angielskim. W trakcie zajęć często pracowano w małych grupach (prowadzono konwersacje, tworzono projekty, grano w gry edukacyjne i rozwiązywano quizy). Ponadto nauczycieli doskonalili swoją wiedzę z gramatyki angielskiej oraz poszerzali zakres słownictwa, a także mieli możliwość praktycznego wykorzystywania umiejętności np. podczas zwiedzania Dublina  i innych ciekawych miejsc w Irlandii.

Rok szkolny 2022/23

Wymiana długoterminowa z Hiszpanią

W ramach projektu Erasmus plus „Zdolni w projekcie” odbyły się dwie wymiany długoterminowe:

Lidia – Pola

Carmen (rodzina goszcząca) – Arletta

Lidia gościła w naszym kraju od października do grudnia 2022, zaś Pola i Arletta wyjechały do Hiszpanii w styczniu 2023 i po dwóch miesiącach wróciły w marcu 2023.

Oto zdjęcia i wspomnienia z ich wyjazdu.

 

Relacja z pobytu:

Z perspektywy czasu widzę, że im dłużej tu jesteśmy, tym szybciej zaczyna lecieć czas. Pierwsze tygodnie były najtrudniejsze. Przystosowanie się do nowego miejsca, trybu życia. Teraz wszystko dzieje się tak szybko, że zaczynam się stresować myślą o tym, jak mało czasu nam tu zostało.

Jak na razie mogę stwierdzić, że najciekawszym dniem był ten, w którym pojechaliśmy do Cordoby. Zwiałyśmy zabytki, miałyśmy szansę przespacerować się same po mieście w idealną pogodę, byłyśmy w teatrze. Z rzeczy, które mnie zaskoczyły: – w domu można chodzić w butach (nie jestem pewna czy jest tak wszędzie) – na imprezach urodzinowych małe dzieci (nawet 3-9) bawią się czasami aż do 1/2 w nocy – mimo, że nie mają oficjalnie przerw, jeżeli ktoś wejdzie parę min spóźniony to nic się nie stanie (czasami nie sprawdzają nawet listy) + szkoła ma aż 4 budynki więc może dlatego – nikt się nie przebiera na wf – zeszyty nie są popularne. Zazwyczaj mają „segregator” podzielony na przedmioty ( tutaj tez nie jestem pewna czy to zależ od szkoły ale zauważyłam ze robią o wiele mniej notatek, zadań w czasie lekcji i skupiają się na tłumaczeniu materiału) – jedzą chleb do każdego posiłku (niekoniecznie „jedzą”, ale zawsze jest na stole)

– Arletta

Jak na razie wymiana przebiega bardzo spokojnie, w tygodniu nic specjalnego nie robię, a w weekendy jeżdżę do różnych części rodziny Lidii. Jako że jest już ciepło to taki tryb życia jest przyjemny.

Najbardziej zdziwiły mnie 2 rzeczy. Po pierwsze to, że wszystkie klasy kończą szkołę o tej samej godzinie przez co tłum dzieci wychodzi naraz. Po drugie to, że w klasach nie ma ustalonego układu ławek ani kto gdzie siedzi ani gdzie w ogóle są ławki(przed każdą lekcją klasa która przychodzi do sali przestawia je sobie jak chce).

– Pola

Ewaluacja wymiany

W ramach projektu we współpracy z nauczycielami z Francji i Hiszpanii powstał opis projektu ewaluacyjnego wymiany długoterminowej.

Longtermmobilityprocedures

Upowszechnianie

 

Skip to content