Oddziały dwujęzyczne
Pierwszy oddział dwujęzyczny z wykładowym językiem angielskim powstał w naszej szkole w roku szkolnym 2016/2017, jednak pierwsze przygotowania rozpoczęliśmy dużo wcześniej od zwiększenia nacisku na nauczanie języków obcych, wprowadzenia programu wspomagającego nauczanie języka angielskiego oraz rozbudowania współpracy z zagranicą poprzez realizację projektów Comenius, Erasmus plus i Power. W kolejnych latach otwieraliśmy po kilka oddziałów dwujęzycznych, po to by w roku 2019/20 otworzyć ich aż pięć.
Co roku rekrutacja do oddziału dwujęzycznego polega na wyłonieniu kandydatów spośród chętnych, którzy przystąpili do testu kompetencji językowych, który organizowany jest zgodnie z harmonogramem rekrutacyjnym podawanym na stronie Biura Edukacji. Zainteresowanie nauczaniem dwujęzycznym jest zawsze bardzo duże. Do klas dwujęzycznych zakwalifikowani są uczniowie z najwyższą liczbą punktów.
Rekrutacja obejmuje ogół kandydatów chętnych do nauki w takiej klasie, przy czym pierwszeństwo mają uczniowie naszej szkoły, którzy zdali test kompetencji.
Nauczanie dwujęzyczne- co to jest?
CLIL to metoda zintegrowanego nauczania treści językowych i przedmiotowych, która jest podstawą nauczania dwujęzycznego. CLIL polega na nauczaniu poszczególnych przedmiotów zarówno w języku ojczystym, jak i obcym oraz dążeniu do posługiwania się swobodnie w mowie i piśmie dwoma językami: językiem ojczystym i językiem obcym. Nauczanie dwujęzyczne rozpoczyna się od wprowadzenia w języku angielskim wybranych treści programowych, a następnie poprzez systematyczne pogłębianie zasobu słów i opanowywanie bazy językowej w zakresie słownictwa specjalistycznego, pozwala uczniowi wykorzystać język w szerokim zakresie jako narzędzie do przyswajania wiedzy z innych przedmiotów.
Jakie są cele nauczania dwujęzycznego w naszej szkole?
- zrealizowanie podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkole podstawowej;
- rozwój kompetencji językowych;
- opanowanie słownictwa specjalistycznego i swobodne posługiwanie się językiem obcym;
- przygotowanie uczniów do dalszego kształcenia w klasach dwujęzycznych w szkołach średnich;
- osiąganie wysokich miejsc w konkursach przedmiotowych, potwierdzających kompetencje językowe;
W jaki sposób realizowane jest nauczanie dwujęzyczne w naszej szkole?
- zajęcia z języka angielskiego odbywają się w wymiarze 5 godzin tygodniowo z podziałem na poziomy zaawansowania;
- poznajemy historię, literaturę, kulturę krajów anglojęzycznych;
- wybrane treści programowe z dwóch przedmiotów wykładane są w dwóch językach: języku angielskim i polskim. W zależności od klasy może to być biologia, geografia, matematyka lub historia;
- stosujemy aktywizujące metody pracy i nowoczesne techniki nauczania;
- korzystamy z dobrze wyposażonych w sprzęt multimedialny sal lekcyjnych, biblioteczki językowej, której systematycznie wzbogacamy zasoby;
- wyjeżdżamy na zagraniczne projekty edukacyjne, uczestniczymy w spektaklach teatralnych i warsztatach w języku angielskim
- dajemy możliwość uczestniczenia w projektach międzynarodowych połączonych z wymianami zagranicznymi
- przygotowujemy i zachęcamy do uczestnictwa w konkursach szkolnych, międzyszkolnych i ogólnopolskich
Nasze sukcesy
Dzięki zaangażowaniu uczniów i nauczycieli od wielu lat osiągamy wysokie wyniki egzaminu najpierw gimnazjalnego, teraz ósmoklasisty. Nasi uczniowie osiągnęli wyniki powyżej kraju, województwa, powiatu oraz gminy.
Uzyskaliśmy:
Język angielski – 91%
Język polski – 80 %
Matematyka – 72 %
Przedmioty w dwujęzyczności
biologia – Sylwia Bombała
geografia – Sebastian Tasakowski, Anastazja Kononowicz
historia – Donata Hartleb – Wroczyńska
matematyka – Anna Zawadzka
Plany na przyszłość
Mamy zamiar dalej pracować tak, by osiągać coraz lepsze wyniki na egzaminach. Ponadto planujemy:
- rozszerzać ofertę wyjazdów turystycznych i edukacyjnych, podczas których można posługiwać się językiem angielskim, hiszpańskim, francuskim i niemieckim;
- kontynuować prowadzenie projektów międzynarodowych tj. Erasmus plus, Global Scholars itp.
- organizować imprezy promujące języki obce w tym język angielski i kulturę krajów anglojęzycznych;
- rozszerzyć ofertę językową o dodatkowy przedmiot szkolny;
- otwierać kolejne klasy dwujęzyczne klasy 7;
- otwierać kolejne klasy 5 i 6 z przygotowaniem do dwujęzyczności w ramach innowacji „Wiem po co się uczę”.
23 września 2020r. we współpracy z Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń odbyła się lekcja modelowa dla nauczycieli warszawskich szkół w ramach szkoleń interdyscyplinarnych, na której podzieliliśmy się naszymi doświadczeniami w nauczaniu dwujęzyczności. Scenariusz przeprowadzonej przez panią Annę Zawadzką w klasie 7d lekcji matematyki „Imigracja w statystyce – wykresy słupkowe i kołowe” powstał w ramach projektu Erasmus plus „Building a better future”.
W czwartek 25 marca odbyła się kolejna lekcja otwarta dla nauczycieli przy współpracy z Warszawskim Centrum Innowacji i Szkoleń Wcies w ramach projektu Erasmus plus Nowoczesna szkoła w nowoczesnym świecie. Tym razem była to lekcja online biologii dwujęzycznej w klasie 7e poprowadzona przez panią Sylwię Bombałę. Lekcja cieszyła się dużym zainteresowaniem – obserwowało ją ok. 20 nauczycieli szkół warszawskich.