Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi i Oddziałami Dwujęzycznymi nr 211 im. Janusza Korczaka w Warszawie
AktualnościNowy ŚwiatŻycie szkoły

17 maja 2021 roku – projekt „Zdrowo jem, więcej wiem” w klasie 3b

W II semestrze Klasa III b ponownie podjęła wyzwanie uczestnictwa w projekcie „Zdrowo jem, więcej wiem” organizowanego przez Fundację Banku Ochrony Środowiska pod honorowym patronatem Małżonki Prezydenta PR Agaty Kornhauser – Dudy.

Projekt dotyczył promowania zdrowego odżywiania wśród dzieci z młodszych klas szkolnych. Podzielony był na 5 części:

1. Piramida Zdrowia Ucznia

Słodziaki z 3b rozpoczynając II etap projektu „Zdrowo jem, więcej wiem!” posiadali ogólną i bardzo pobieżną wiedzę na temat zdrowego odżywiania. Wiedzieli o tym, że powinni jeść warzywa i owoce, bo są zdrowe. Wprowadzenie do pierwszego zadania „Piramida zdrowia ucznia”, czyli wykonanie z krzeseł „wehikułu czasu” sprawiło, że ich słownictwo rozszerzyło się
o kolejny nieznany dotąd termin. Po znalezieniu na mapie świata Egiptu i oglądnięciu filmu „Egipskie piramidy” dowiedzieli się co to jest piramida, jak jest zbudowana i przy okazji zaczerpnęli odrobinę wiedzy na temat historii Egiptu. Następnie przyszedł czas na nawiązanie do terminu „piramida zdrowia”. Następnie uczniowie otrzymali obrazki z różnymi produktami żywnościowymi, a poprzedzające zadanie znacznie ułatwiło dzieciom odnalezienie się na poszczególnych piętrach piramidy podczas zabawy „Na które jadę piętro?”.

2. Konkurs – Najlepszy rysunek Piramidy Zdrowia.

Podczas wcześniejszych zajęć dzieci poznały Piramidę Zdrowia. Przyszedł czas na wykonanie własnej „Piramidy Zdrowia”. Dzieci pracowały z ogromnym zaangażowaniem. Drogą głosowania dokonano wyboru najładniejszej Piramidy. Najładniejszą pracą zdaniem większości okazała się być praca Agaty, która była wykonana bardzo starannie. W sposób przejrzysty przedstawiała poszczególne piętra Piramidy.

3. Źródło życia i zdrowia –woda!

Kolejny temat, który realizowaliśmy w ramach tego projektu, brzmiał: „Źródło życia i zdrowia- woda!” Przed zajęciami dzieci potrafiły z własnego doświadczenia wymienić do czego używamy wody, ale nie potrafiły poprawnie określić jakie ma znaczenie dla zdrowia człowieka. Na początku zajęć włączyliśmy wyobraźnię zakładając, że parkiet, to pustynia, a niebieska wstęga, to strumyk, który przez nią płynie. Po rozmowie na temat wpływu wody na świat roślin, zwierząt i ludzi dzieci zabrały się z ochotą do zilustrowania brzegów wyczarowanego strumyka.

Następnie odbyła się pogadanka na temat roli i znaczenia wody w organizmie człowieka. Później przeprowadziliśmy eksperyment przenoszenia wody za pomocą gąbki, po zmierzeniu wody przed podjęciem działania i po skończonym doświadczeniu porównaliśmy utratę wody z pojemnika do tracenia wody przez organizm człowieka. Rozmowa wyjaśniła dzieciom w jakich sytuacjach organizm człowieka traci wodę. Później przeprowadziliśmy „burzę mózgów” i dzieci wypowiedziały się co jest najlepsze ich zdaniem do picia, by wyrównywać braki wody
w organizmie. Po sprawdzeniu przez uczniów składu napojów przyniesionych przez nauczyciela
i przeczytaniu go całej klasie doszliśmy do wspólnego wniosku, że najlepsza dla zdrowia człowieka jest woda mineralna. Podczas podsumowania zajęć dzieci samodzielnie wyciągnęły wnioski, że woda to najlepszy i najzdrowszy napój dla człowieka, bez niej nie ma życia. Nie tylko gasi pragnienie, ale i dostarcza składników mineralnych, które są niezbędna dla naszego organizmu.

4. Quiz wiedzy o wodzie

Uczniowie odpowiadali na pytania przygotowane przez nauczyciela związane z zajęciami
o tematyce „Źródło życia i zdrowia – woda!”

Następnie, każde dziecko dostało quiz i samodzielnie odpowiadało na zamieszczone pytania.

Te działania pozwoliły dzieciom utrwalić wiedzę na temat wody oraz wyłoniły ekspertki do spraw picia wody. Zostały nimi Agata i Weronika.

5. „Dzielimy się wiedzą- sztuka picia wody”

Zadanie było realizowane podczas wszystkich zadań projektowych.

Podczas spotkań z rodzicami nauczyciel zachęcał rodziców do pomocy dzieciom w wypełnianiu kart pracy oraz do wspierania dzieci podczas realizacji przewidzianych zadań. Rodzice zostali zapoznani z dokonaniami swoich dzieci – zdjęciami, rysunkami itp. – wykonanymi w trakcie realizacji programu.

Prace uczniów zostały wywieszone na tablicy szkolnej, aby inni uczniowie również mogli pogłębić swoją wiedzę.

Zdobyta wiedza przyczyniła się do uświadomienia dzieciom, jak ważne jest picie wody oraz uczenia ich odpowiedzialności za właściwy sposób odżywiania.

Skip to content